Het zit ‘m in kleine stapjes in de goede richting.

29 september 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

We gaan er voor dat er hier in Gachuurt in het Lotus Children’s Center kleine wondertjes gaan gebeuren. Deze afgelopen week is dat reeds een klein beetje gebeurd. We hebben het onderdeel persoonlijke hygiëne ingebracht. ’s Morgens moeten de kinderen met een schoon gezicht, handen, voeten en benen op school komen. Plus natuurlijk hun tanden hebben gepoetst. Het begint er al een beetje in te slijten. Ze krijgen ook hier een sterretje voor als het goed is gebeurd. Op zaterdagen worden de huizen schoongemaakt en gepoetst. We controleren of het goed is gebeurd nadat we ons eigen gastenverblijf hebben gepoetst. (De kinderen zien dan dat wij ons huisje ook schoon en opgeruimd hebben.) Om 12.00 uur gaan we alle huizen langs om te controleren. Is het niet goed dan komen we nog een keer terug om 14.00 uur. Is het dan niet goed gedaan dan heeft dat betreffende huis ’s-avonds geen film. Tot nu toe is het iedere keer nog gelukt. Echter het stuk respect naar elkaar toe en naar andermans eigendommen is nog een moeilijk onderdeel. Hier zijn we hard over na aan het denken en mee aan het werk. Echter we zullen dat niet alleen kunnen. Daar hebben we de hulp van alle volwassenen bij nodig. Dus van de directie, de leerkrachten, de maatschappelijk werkers, de vrijwilligers, de huismoeders en het keukenpersoneel. Dinsdag hebben we een vergadering met iedereen. We zullen zien wat daar uit gaat komen.

Op dit moment is Fritz een jongetje in bedwang aan het houden. Hij zit er zowat bovenop. Ze waren met stenen aan het gooien…. En die liggen er hier heeeeel veeeel. Wat er nu precies gebeurd is weten we ook niet, Fritz probeert de driftbui van Orgil te sussen. Zo te horen lukt het. Nee dus, hij wil er met alle geweld uitknallen. Komt goed… na een uur pas. Orgil was totaal van de wereld door zijn driftbui. Niet prettig om te zien. Wegdraaiende ogen, oergeluiden. Woow ik denk dat Fritz wel een douche kan gebruiken…

Het weer is hier geweldig. ’s Ochtends en ’s avonds vriest het, maar overdag is het zo lekker warm in het zonnetje. Gelukkig schijnt die volop. We hebben deze week al sneeuw gehad. Die is weliswaar niet blijven liggen, maar het was een prachtig gezicht. Op de bergtoppen is het twee dagen blijven liggen. Door het weer hier hebben we een enorm droge huid. Onze handen extra droog door het vele wassen van de handen. We smeren ons de gehele tijd in, maar het schiet niet echt op.

We krijgen zo bezoek van Baigal en haar man. Baigal is een oud collega van de Orchlon School. Haar man komt hier zeer waarschijnlijk klusjes doen in het weeshuis.

Morgen gaan we in UB regelen dat we internet hebben in het weeshuis. Het is een kwestie van een soort van USB stick kopen waarmee je kunt internetten. Yihoe! Dan komen we iets meer in de wereld te staan. We wisten namelijk niet eens wie in NL de verkiezingen had gewonnen. Dat willen we toch ook allemaal wel een beetje bijhouden. Dan komen we een beetje uit het isolement van het weeshuis in Gachuurt en kunnen ons ook weer richten op de dingen daarbuiten. Het blijft hier één groot avontuur waar we van genieten omdat de kinderen zo te gek zijn. Die koppies… we zouden willen dat iedereen het zou kunnen zien en meemaken. Scheetjes zijn het!

Iedereen een lekkere week verder! Geniet van de herfst en haar mooie kleuren plus de dingen waarmee je bezig bent.

Dikke vette zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Karin Snijders:
    29 september 2012
    Gelukkig komt er langzaam een beetje orde in jullie leven. Anders is het voor Fritz natuurlijk niet uit te houden.
    Wij gaan vanavond naar KAK. Ik ben erg benieuwd hoe jou poppen het doen in het toneelstuk Stanny.
    Groetjes Edward en Karin.