Heftige momenten in het kleine wereldje waarin we zitten!

23 september 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

We kwamen afgelopen zondag thuis op het terrein van het weeshuis en het was erg druk. Een groep Mongoolse vrijwilligers kwam een dag helpen. Deze groep bestond uit drie mannelijke modellen en drie vrouwelijke modellen. Ze hadden de kinderen van Lotus verteld over hoe je jezelf kunt presenteren en wat je aan je eigen toekomst kunt doen. Natuurlijk was een partijtje basketbal ook in het programma.  De kinderen waren helemaal enthousiast. Zeker de wat oudere meiden op het terrein.  ’s Avonds hebben we met Didi verschillende kinderen doorgesproken die ons opvielen. We hebben wat achtergrond informatie gekregen over de kinderen.  Op dinsdag kwamen twee psychiaters op bezoek. Ook vrijwilligers uit Mongolië. Helaas hadden ze alleen maar tijd voor vier kinderen van de basisschool. Jammer… ze hebben allemaal hulp nodig. Het was een snel bezoekje en een snelle afhandeling per kind. We hopen dat het een vervolg krijgt.

Deze week hebben we goed gemerkt dat het zonder duidelijke structuur hier niet mee valt om te werken. We werken er hard aan en gelukkig zijn er twee huismoeders bijgekomen. Ze moeten nog even wennen en vragen best veel aan ons. Gelukkig verstaat Stanny het beter dan ik. Ze begrijpt het Mongools in combinatie met de lichaamstaal gelukkig iets meer dan ik. Verder gaat ze de klanken nabootsen waardoor het lijkt alsof ze antwoord geeft. Ze schijnen het te begrijpen en eigenlijk komt het dan wel in orde.

Maar… we hebben deze week een paar keer met onze handen in het haar gezeten. De chaos maakt ons soms helemaal gek! Er loopt hier een meisje rond, ze heet Hongor en zij hoort eigenlijk in een psychiatrische inrichting thuis. Die zijn hier wel, alleen Didi de directrice vindt het erg moeilijk om haar naar deze ongelukkige plek toe te moeten sturen. De inrichtingen hier schijnen ver achter te lopen op de inrichtingen uit het westen. In de tussen tijd loopt ze hier wel rond. Ze heeft op één dag vier aanvallen gehad… en die zijn heel heftig. Ze krabt haar gezicht helemaal kapot, slaat, spuugt en schopt en… ze gilt de oren van je lijf. Ze steekt d’r middelvinger omhoog als het haar niet zint. Alle kinderen roepen ons dan omdat ze niet weten wat ze moeten doen. Voor ons valt dat ook niet mee, maar we krijgen haar wel rustig. Andere kinderen beginnen dan te vechten of ook te gillen omdat de situatie dan erg gespannen is. Als er meer volwassenen rond zouden lopen hier dan zou een situatie als deze iets gemakkelijker verlopen. We hebben de kinderen al duidelijk kunnen maken dat ze op afstand moeten blijven om Hongor ook met rust te laten. De oudere kinderen, van 15 / 16 en 17 jaar kunnen heel respectloos zijn omdat er niemand is die tegen hun zegt dat het niet netjes is wat ze doen. Ze spelen soms de baas over de kleintjes, slaan sommige kinderen omdat ze hun zin willen hebben en tonen gewoon weinig respect voor anderen. Terwijl ze aan de andere kant ook heel zorgzaam kunnen reageren op de kleintjes. Er heeft nogal een last op hun schouders gerust… ze hebben taken moeten doen die eigenlijk voor huismoeders/volwassenen zijn. En ja… die waren en zijn er nog niet voldoende. Maar goed… ook dit krijgt al iets meer structuur. We zien al een gunstige verandering. Maar goed dat we hier fulltime zijn.

Gelukkig is ons eigen plekje in het weeshuis erg prettig. Even plassen, handen wassen, wat pinda’s naar binnen werken en ik een lekkere stimo (=Mongools koekje) opvreten en we gaan er weer voor. Het enige wat ontbreekt is internet. Maar dat gaan we regelen. Kunnen we namelijk skypen met iedereen! Kunnen we ook voor school dingen opzoeken en regelen. Dat moet nu allemaal op zondag. En met betrekking tot skypen zitten we dan ook nog met een tijdsverschil waardoor het nu nog niet gaat.

We hebben een volle week, maar dat vinden we leuk. Als afsluiting kijken we met de kinderen film op vrijdag. En als ze hun huis en was op zaterdag opgeruimd, schoon en netjes hebben kijken we ook een film op zaterdagavond. We hebben Om Shanti Om gezien. Een Indiase film. Lachen joh! Werkelijk wat een kitsch en Bollywood sfeer. Alles zit in zo’n film. Alle kinderen van 4 t/m 18 genieten er volop van.

We missen het thuisfront wel! Zeker omdat we hier door de weeks in een klein wereldje zitten. We zitten behoorlijk afgesloten van alles. Dat zouden we minder hebben als we in Ulaanbaatar zouden zitten. Echter… we gaan er weer voor. We hebben kleine succesjes gehaald en willen er meer halen.

Dag skatjes!

PS Zodra we internet in Gachuurt hebben zullen we weer actie ondernemen in het bijhouden van verjaardagen en directe mail contacten. Dat schiet er op dit moment helemaal bij in. We zitten ons op zondagen te haasten in Ulaanbaatar. Op internet de mail checken en reageren op belangrijke dingen als CZ, belastingen en bankzaken. Werkelijk... regel je thuis alles, krijg je nog mail over zaken en zelfs post via het Lotus Guest House van bijvoorbeeld de belastingen. Maar goed... het komt altijd weer goed... want... Stanny reageert daar altijd heel alert op. We doen op zondagen boodschappen voor de rest van de week en hebben ook nog afspraakjes met oud collega's van Orchlon (de school waar we de vorige keer hebben gewerkt). Het is eigenlijk allemaal leuk... maar veel in één dag. Nogmaals... XXXSTNANNY&FRITZXXX

1. Willemien van Hout:
    23 september 2012
    Hoorde dat er iets in de mailbox viel......heftig maar wel goed dat we het met de leerlingen van de Hilt kunnen volgen, dan weten ze een klein beetje wat ze kunnen verwachten. Ik snap waarom Didi die keuze niet maakt, gelukkig nu dat jullie er zijn en dat voor 1 heel jaar.
    Groetjes Willemien
  2. Monique van Vugt:
    23 september 2012
    Wow...pittig! Heel mooi om jullie werk zo te kunnen volgen. Ik zou zelf af en toe wel heel gefrustreerd worden omdat je eigenlijk zoveel zou willen verbeteren...dat heb ik hier soms al haha! Prachtige foto's waarop jullie passie ook zichtbaar is! Super!

Heel veel lieve groetjes van alle van Nistelrooijtjes XXX
    Monique
  3. Lisbet bekkers:
    23 september 2012
    lang zal ze leven in de gloria. in de gloria in de gloria hieperde piep hoera
    Dikke kus voor jou Stanny gefeliciteerd met je verjaardag. Ik hoop dat je het ondanks de trubbel toch een beetje hebt kunnen vieren.
    lieve groetjes en heel veel kusjes van
    Peer, kiki joop en ik
  4. Peggy:
    Hallo samen,
    Het klinkt allemaal heel uitdagend en moeilijk en zwaar! Het zal ook veel voldoening geven als je ziet dat het beter gaat. Wat een verhaal van dat meisje die niet op de juiste plek zit daar...voor jullie en al die andere kinderen maar ook voor haarzelf. Maar ja, als een juist alternatief ontbreekt...... Maar jullie enthousiasme en goede moed klinkt goed door jullie mail heen, super! veel succes daaro Lieve groetjes Peggy Annemarie en Julia
  5. Karin Snijders:
    Hey liefjes,
    Wat een heftige start in Mongolie. Erg leuk dat we jullie op deze manier kunnen volgen. Heel veel succes, en tot jullie volgende verslag.
    Groetjes Edward en Karin.
  6. Monique en Rien:
    23 september 2012
    Allereerst: Hieperdepiep Hoera! Stanny, Dikke zoenen van ons! Een heel bijzonder jaar wordt het, dat is zeker!
    Zet 'm op en geniet van de kleine stappen die jullie in de goede richting aan het zetten zijn voor de kids en het huis. Tsjonge echt even schakelen maar wel heel bijzonder dat jullie daar zo enthousiast bezig zijn. Fijne dag en we kijken elke keer weer uit naar jullie ervaringen en verhaal!

groeten Monique, Rien, Pien, Bente en Freek.
  7. Jacobine:
    23 september 2012
    Gefeliciteerd tata, heb je nog tijd om je verjaardag een beetje te vieren? Jullie zijn hard aan het werk, heb je af en toe nog even tijd om adem te halen?
    We nemen een neutje op de verjaardag van Stanny!
    dikke smakkers van Jacobine en Ton
  8. Sonja:
    23 september 2012
    Heftige verjaardag op deze manier en ik hoop dat jullie samen toch fff hebben kunnen genieten.
    Blog doorgestuurd naar verschillende mensen en ben vol trots op m'n broer en schone zus. Jullie doen het toch maar mooi samen. :-)
  9. Hanneke:
    24 september 2012
    Hoi Fritz, zo te lezen is het maar heel goed dat jullie samen zijn en dat Stanny zo alert is. Geweldige ervaringen, maar ook verrekte zwaar. Petje af hoor en hou vol.
    Gr
  10. Jan en Mendy:
    26 september 2012
    Hoi lieverds, wat een heftige ervaringen allemaal! Hopelijk hebben jullie ook nog Stanny's verjaardag tussendoor kunnen vieren. In ieder geval van harte gefeliciteerd met je verjaardag Stanny, vanuit het verre Gemert.
    Dikke knuffels van Jan, Mendy & de kindjes
  11. Martine Aukes:
    27 september 2012
    oeps, wat heftig allemaal. ... en ook nog tijd om zo'n beeldend verhaal te schrijven om ons op de hoogte te houden. Heel fijn dat ik iedere keer een nog beter beeld krijg hoe het daar gaat.
    Heel veel succes verder, we horen weer van jullie
    en nog gefeliciteerd Stanny!
  12. Lynsey:
    3 oktober 2012
    Wauw!!! Heftig allemaal, maar wel de perfecte uitdaging voor jullie!!
    Veranderingen en nieuwe dingen zijn voor vele mensen moeilijk, laat staan voor die lieve kindjes.
    Maar heb alle vertrouwen in jullie kanjers....ze zullen veel van jullie leren voor nu en in de toekomst!
    Zet hem op!!
    Stanny beter laat dan nooit.....sorry sorry.....nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag xxxxx

Veel liefs Lynsey, Patrick en alle kids