Stress door indringers.

7 oktober 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

Ja… deze kop roept misschien vragen op. Dat was ook de bedoeling. Dit keer niet door de kinderen. Nee… het ging juist deze week met de kinderen  goed. Ze raken aan ons gewend. Begrijpen onze lichaamstaal en snappen wat we in het Engels tegen ze zeggen. Vooral de primary leerlingen (lagere school) voelen zich op hun gemak bij ons. De secondary leerlingen moeten nog steeds een beetje wennen. Maar ook daar merken we al een verschil met de voorgaande weken. Logisch, we zien hen pas na school, in het weekend en in de avonduren.

Nee… de indringers waren Kiku (Japanse vrijwilligster van 66 met een schoonmaak dwangneurose. Ik ben erg, maar zij is nog erger. Wow… nu snap ik waarom Stanny soms pissig op me wordt.)en Becky (Engelse vrijwilligster van 21 jaar met eigenlijk geen eigen initiatief en ideeën. We moeten haar alles zeggen en aan de hand nemen als ze er is.) die een paar nachtjes bleven slapen. Ze namen ons gastenverblijf helemaal over. Slik… dat is even enorm lastig. We zitten hier in het weeshuis zes dagen van de week, 24 uur per dag. Het gastenverblijf is een beetje ons huisje geworden en de enige plek waar we enigszins privacy hebben. Nou… die werd dus in alles afgenomen door deze twee dames. Ze konden zich niet voorstellen dat ze eigenlijk te gast waren in het gastenverblijf waar wij wonen en leven. Logisch eigenlijk, want ze komen maar voor een korte tijd. Wij zitten hier echter voor langer. Maar goed… vervolgens viel de stroom ook nog uit waardoor we ook geen water hadden. Dit komt omdat het water opgepompt moet worden. Tot overmaat van ramp gaat er vervolgens een waterleiding in de badkamer kapot. Staan we midden in de nacht te dweilen en puin te ruimen. Gelukkig werd dat de volgende dag snel gerepareerd. Dit leverde bij ons allebei dus stress op. We hebben het wel meteen duidelijk gemaakt en aangegeven. Het is helemaal geen punt om hier in Gachuurt te zijn, weinig privé te hebben, maar het is wel fijn als men zich een beetje als gast zou willen gedragen als ze in het gastenverblijf blijven slapen. Voor Kiku was dit een lastige. Haar dwangmatige schoonmaakdrift is zo groot… zeer moeilijk te stoppen. De zondag dat we vrij zijn wordt dan ook lekker ingevuld met dingen die wij zelf willen. Afgelopen zondag zijn we eindelijk naar de Gandan Tempel in Ulaanbaatar gegaan. De vorige keer dat we hier een jaar hebben gewoond en gewerkt gingen we daar regelmatig op zondagen naar toe. Het is een leuke plek om rond te kijken en lekker te genieten van wat er gebeurd.

Verder… eigenlijk een leuke week. Ja… natuurlijk gebeuren er wel dingen die niet door de beugel kunnen. Eén jongen heeft het gepresteerd om achter de school te gaan zitten poepen. We hadden hem betrapt en hij moest het zelf ook opruimen. Werkelijk… er zijn wc’s genoeg. Hij heeft er vervolgens ook een straf voor gekregen. Drie andere primary school leerlingen hadden sleuteltjes uit de computer ruimte gejat in de hoop de laatjes van de leerkracht(en) open te krijgen. Voor hen betekende het ’s avonds geen film kijken. Oeps… dat viel heel zwaar, want daar wordt erg op geteld door de kinderen om met elkaar naar een film te kijken. We hebben Ice  Age 4 gekeken, wat erg in de smaak viel.

Het eerste skype contact met de Dappere Dodo’s van De Hilt is op vrijdagavond (20.00 uur in Mongolië en 14.00 uur in Helmond op De Hilt) gemaakt. De Lotus kinderen vonden het een hele belevenis. Ze waren super enthousiast. De verbinding was niet helemaal goed, maar voor een eerste kennismaking was het voldoende. De leerlingen van De Hilt vonden het ook leuk. Voor mijzelf was het ook erg leuk. Ik mis de leerlingen van De Hilt toch echt wel, zeker als ik ze zo zie via skype. We zien er beide dan ook naar uit dat ze in april 2013 komen. En we zijn erg blij dat Willemien in de kerstvakantie komt. Leuk… bezoek krijgen!

Zaterdag hebben we de opslagruimte helemaal opgeruimd. Dit hadden we al gedaan helemaal in het begin van ons avontuur hier. Maar intussen is het daar één grote puinhoop geworden omdat iedereen er van alles en nog wat bij ‘gooit’ en er lukraak van alles uit graait zonder op te ruimen. (De kostuumkelder van De Hilt is er dan niets bij.) Maar het is nu geordend en leeg gehaald. Nu moeten er stellingen komen en dan is het een kwestie van netjes inruimen en ordenen. Dat gaat goed komen. We blijven zo in ieder geval lekker bezig. (We zitten hier eigenlijk niet stil.)

Het is eigenlijk nog steeds lekker weer! Ongekend voor oktober hier in Mongolië. Overdag is het tussen de 15 en 18 graden. De zon schijnt en dat maakt het héél aangenaam. Het koelt echter wel af naar tussen de -2 en -7 graden. Dus het verschil is behoorlijk groot. Gelukkig doet sinds deze week de verwarming het hier in het weeshuis.

Nou… jullie zijn weer een beetje op de hoogte van ons gebeuren hier in Gachuurt.

Dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Cor en Amgalan:
    7 oktober 2012
    Nou, nou, jullie zijn me een stel, ondanks alle moeilijkheden het toch nog een leuke week vinden. Jullie brengen zoveel positiviteit over, daar kunnen heel wat mensen van leren......

Groetjes,
    Cor en Amy
  2. Birgit van Ekert:
    9 oktober 2012
    Ha luitjes,

Hoe kan iemand nog meer poetsen dan jij, Fritz???
    Leuk om jullie zo te volgen. Bij on op De Hilt nog 2 nachtjes slapen voor het Hegewipi. Afgelopen maandag doorloop gehad, zag er al erg leuk uit. We houden jullie op de hoogte.

XX Birgit