We zagen op tegen deze week, maar het verliep erg soepeltjes met de kinderen.

27 januari 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Maandag hadden we een lange general meeting. Vanaf 11.00 uur tot en met 17.00 uur (wel een lunch break… thank G.) Er is veel in besproken en er zijn knopen doorgehakt. Nu moeten ze uitgevoerd gaan worden. Het is nog even wachten op Didi’s komst, maar als het goed is gaat het dan toch echt gebeuren. Om niet te lang van stof te zijn enkele voorbeelden: De kinderen gaan vanaf volgend jaar naar een school in Gachuurt en de school van Lotus wordt dan een activiteiten centrum met naschoolse lessen en activiteiten. Dan kan het nog als school geregistreerd blijven. En de kinderen krijgen dan extra lessen en fatsoenlijk Mongools onderwijs. Enkele volwassenen zullen ontslagen worden omdat ze hun werk niet goed doen (twee zijn al weg) Dit waren twee hot items, maar er zijn nog een hoop andere kleine zaken die moeten gebeuren. Nog even afwachten.

De kinderen komen, ondanks de vakantie, trouw iedere ochtend naar de school voor hun Engels lessen. De leerkrachten zijn er wel en niet. Als ze komen doen ze niet veel met de kinderen. Het is eigenlijk geen vakantie periode, maar ook weer wel. Heel onduidelijk allemaal. Het vervelende ervan is vooral dat de kinderen geen onderwijs krijgen. En als er onderwijs is… is het slecht onderwijs.  Jammer, want ze zijn ontzettend leergierig. Maar goed… dit is één van die punten die gaat veranderen.

Het was deze week een drukke en volle week. Er is veel gebeurd en gedaan door de kinderen. Men heeft druk de huizen gepoetst. Dit was ook nodig, want sommige huizen waren erg vies geworden. Vervolgens zijn veel kinderen en volwassenen druk bezig met de wedstrijd die is uitgeschreven door Tuul. “Bedenk met je huis iets wat goed bruikbaar is voor Lotus”. De volwassenen zijn ook ingedeeld bij de huizen. Een leuk project! Er worden door de kinderen ook al veel spulletjes gemaakt voor de Lotus Shop. De Lotus Shop zal vorm gegeven gaan worden door de Dappere Dodo’s van De Hilt in april. We hebben het hier al verteld en ook de volwassenen vinden het een leuk iets. Vooral de huismoeder van het Sponge Bob huis is druk in de weer om dingen te maken. Helemaal te gek… we hebben voor april al veel verkoopbare spullen.

De jongens van het Boys huis zijn naar de film in Ulaanbaatar gegaan. Zij hadden met hun huis voldoende sterren verdiend met het schoon houden van hun tafel in de eetzaal en hun huis. Super trots zijn ze donderdag naar een 3D film gegaan. (Tja… dat hebben we zelf nog niet eens gezien.) Het is een extra stimulans voor de andere huizen om zich nog meer in te zetten om alles schoon en netjes te houden. Op vrijdag zijn er kinderen mee gegaan om de donatie van Lotus af te geven aan het ger-district. Dat was ook iets speciaals. De kinderen zijn zelf actief betrokken geweest om donaties te geven. Dat varieerde van snoepjes tot kleding, tandenborstels, potloden en kleurtjes tot knuffels. Vanuit Lotus hebben we kleding bij elkaar gezocht voor baby’s, kinderen, mannen en vrouwen. Het werd erg goed ontvangen in het ger-district.  Het volgende uitje was voor zes jongens die ontzettend hard gewerkt hebben aan het kunstwerk op het terrein van Lotus. Ze gingen zaterdag naar Ulaanbaatar om daar met de Franse Land-Art kunstenaar Mata te werken aan een kunstwerk voor zijn expositie. Nou… je had ze moeten zien toen ze terug kwamen. Helemaal rode wangen en een voldaan gevoel. Ze hadden enorm hard gewerkt. Zelf zijn wij vandaag met Thomas, een Australische vrijwilliger (blijft 3 maanden) gaan kijken. Mata was enorm trots op de kinderen en vertelde dat hij helemaal geïnspireerd is geraakt door ons toen hij in Lotus dit project deed. Hoe wij met de kinderen werken en leven wil hij ook gaan doen om dan vervolgens dit soort projecten te draaien. Hij gaat na Mongolië naar India toe. Het is nu de bedoeling dat we vrijdag met de hele lagere school de expositie bekijken. We kunnen helaas niet morgen bij de opening zijn, maar we maken het dubbel en dwars goed op vrijdag. We zullen er een leuk uitje van maken. Hoe we er heen gaan is nog niet helemaal duidelijk. Hoezo? Nou… de chauffeurs zijn van de aardbodem verdwenen. Soms zijn ze er wel en dan weer niet. Als ze er zijn willen ze niet altijd rijden en zo gaat dat maar door. Dus… of we gaan met de grote schoolbus… of we gaan met de lokale bus. We zullen zien! Maar… voor de kids blijft het leuk. Het geregel voor ons hoort er voortaan ook bij, we weten inmiddels niet beter.

We zijn de boel flink aan het opjagen m.b.t. de wedstrijd: Bedenk iets bruikbaars voor Lotus. We zeggen allebei dat we gaan winnen met ons huis. Stanny doet mee met het Sponge Bob huis en ik ben ingedeeld bij het Dream huis. Vooral de pubers zetten zich nog meer in om de wedstrijd te winnen. De week is snel voorbij gegaan en de kinderen, groot en klein, hebben zich goed vermaakt. Wat zijn het toch scheetjes allemaal. Met hun grote en kleine problemen, hun grote en kleine knuffels en hun grote en klein ruzies. Het wordt allemaal opgelost, uitgevoerd en omgezet in positieve gedrag! Wat willen we nog meer. We zijn super trots op ze!

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Frank en Martine en Happy:
    27 januari 2013
    en wij zijn trots op jullie !!!!!

wat blijven jullie toch heerlijke bezige bijen met onuitputtelijke inspiratie !! wat zal er veel veranderd zijn als jullie terug kijken na een jaar bij de kinderen.

super bedankt voor het mooie verhaal dat we heerlijk met z'n tweeën op de bank hebben zitten lezen.
    beste toppers !! veel groetjes Frank Martine en een poot van Happy xxx
  2. Frans:
    28 januari 2013
    Hallo,
    Super om iedere keer weer jullie bericht te lezen en zo erg update te blijven. Erg indrukwekkend om zo alles te volgen wat jullie doen, heel speciaal!
    Tot wanneer blijven jullie nog? Had al wel gezegd dat ik wilde komen maar als ik iets wil plannen merk ik dat ik dat steeds vroeger moet doen want de eerste 2 maanden zit ik alweer vol.
    Net terug van Scandinavie gisteravond en volgende week naar Munchen en de week erop naar Parijs, dan de sneeuw in skieen met ons Bart in Tirol, vast kouder dan hier nu waar de dooi net heeft ingezet maar weer niet zo koud als bij jullie.
    Ben bezig hier mijn atelier op te ruimen en in te pakken omdat ik vrijdag ga verhuizen naar ander atelier van vriendin van me dat ik voor 2 jaar kan onderhuren, kleiner maar vooral veeel goedkoper.
    Zaken zijn moeilijker maar het hele circus blijft gewoon wel doorgaan.
    Moet dingen allemaal wat strenger aanpakken om gewoon zakelijk het hoofd boven water te houden, zou moeten lukken zo.
    Als ik tijd en geld kan vrijmaken zou ik graag eind lente willen komen, geen idee of dat lukt of dat dat jullie uit zou komen maar laat me dat ajb weten.
    groeten daar, houd elkaar warm in de kou daar en tot binnekort.
    x Frans
  3. Sonja:
    28 januari 2013
    Intussen weer gelezen dat het voor jullie weer een heftige week geweest is. Genieten en tanden knarsen.
    Even laatste up-date vanuit Nederland voor een oranje fan.
    Vanavond heeft Kon. Beatrix aangekondigd dat ze eind april troonsafstand doet en Willem-Alexander koning word.
    Liefs van mij