Twee leuke uitjes!

2 februari 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

We hebben een week achter de rug met twee leuke uitjes! We hebben ons deze week vooral gericht op de kinderen en de school. Fantastisch hoe dat is gegaan! Ze zijn gewoon vanuit zichzelf op komen dagen voor de lessen. We hebben b.v. grade 1 en 2 les kunnen geven terwijl er ook andere kinderen in de bibliotheek waren. De les kon gewoon gegeven worden omdat de andere kinderen rustig aan het lezen waren. Nou… is dat niet te gek! Ze weten dat zij zelf daarna aan de beurt zijn om les te krijgen en dat dan de anderen stil en rustig moeten zijn. Wauw! Wie had dat kunnen dromen. Er was veel rust op het Lotus terrein. Het was zondag, maandag en dinsdag heel zacht weer geweest. We hadden zelfs het idee dat we het voorjaar al konden ruiken en veel kinderen waren echt aan het opruimen geslagen en er werd overal gepoetst. Dus… wij blij en happy omdat dit dan gaat betekenen dat de sneeuw en kou eindelijk weg zou gaan. Ja… je leest het goed… zou gaan. Niets bleek dus minder waar… op woensdag heeft het gewoon weer gesneeuwd. Het was in de ochtend koud. Het bleef de hele dag koud, ondanks dat we ook veel zon hebben gehad. Maar… dat mocht de pret niet drukken voor de Snow Party. Woensdag was het namelijk de dag voor de Snow Party! Met de micro bus en de rode bus zijn we naar Terelj gegaan. Dit is een National Park vlakbij Gachuurt. Het was helemaal te gek! Enorm veel sneeuw, sleeën, van de berg af rollen, sneeuwballen gooien en wandelen door de dikke pak sneeuw die er lag. Soms zakten we wel 15 tot 20 cm weg in de sneeuw. De kinderen hebben genoten! En wij ook. Het was helemaal te gek. Ondanks de kou! Ze hadden ons er al op voorbereid dat het koud zou zijn. Dus… we hadden niet alleen een maillot aan maar ook zo’n dikke Mongoolse en gevoerde onderbroek en dan natuurlijk onze spijkerbroek en twee paar sokken. Verder een hemd, T-shirt met lange, T-shirt met korte mouwen en een dikke trui. Muts, sjaal, winterjas en handschoenen. Nou… het was maar goed ook…perfect ingepakt. We hebben geen kou geleden, precies goed dus. We hebben geluncht in twee gers/yurts die ze hadden gehuurd in Terelj. De avond ervoor had de kok dit met de kinderen voorbereid en ingepakt. We hebben gemerkt hoe snel zo’n ger warm wordt. Binnen 15 minuten was het helemaal warm gestookt en moesten we ons langzaam maar zeker gaan ontdoen van de vele laagjes kleren die we aanhadden. Met de bus zijn we Terelj nog wat verder in gegaan om daar bij een giga rotsformatie te kunnen klimmen, touwtje springen en touwtrekken. Dit zijn bij ons zomerse activiteiten, maar hier gebeurd dat gewoon in de sneeuw. Lachen hoor! Iedereen heeft genoten. Zelfs de chauffeur was in zijn nopjes, iets wat niet altijd het geval is bij hem. Opmerkelijk dus. We zijn de hele dag lekker buiten geweest en kwamen rond 19.00 uur terug op het terrein van Lotus. De kinderen waren voldaan en lekker moe. Het was daarna dan ook lekker rustig op het terrein.

Op donderdag hebben we een leuke school ochtend gehad. De kinderen hebben erg hun best gedaan tijdens de les. Tussen grade 4 en grade 5 hebben we zelfs een wedstrijd gehouden in het Engels met de geleerde Engelse stof. Dit gaf heel veel hilariteit. Eéntje, onze Sansar, kon niet zo goed tegen zijn verlies. Dit leverde veel lachers op. Hij draaide dit keer snel bij.

De huismoeder uit Yarmak, die al voor veel problemen heeft gezorgd en waar we al drie keer een flinke aanvaring mee hebben gehad was in Gachuurt in het kantoor. Toen Stanny naar het kantoor wilde gaan hielden verschillende secondary meiden haar tegen. Ze maakten duidelijk dat Stanny niet naar binnen moest gaan. De “bad house mother” was aan het dreigen zeiden ze. Die vrouw wil ons uit het land laten zetten. Ze zegt naar het immigratie kantoor te gaan om te gaan bewijzen dat we ongeldige verblijfs-/werkvergunningen hebben. De kinderen namen het helemaal voor ons op. Wat bleek… de kinderen waren in het kantoor aan het opruimen toen deze “bad woman” kwam en haar tirade begon tegen Tuul (kantoor manager) en Tsendee (maatschappelijk werker) begon. De kinderen hadden alles meegekregen. Nou… kom maar op dan. Laat haar maar naar het immigratie kantoor gaan. We worden hier niet warm of koud van. Het blijkt dat deze vrouw al vaker van dit soort vreemde dreigementen heeft geuit bij Lotus over mensen die bij Lotus werken. (Mongoolse en niet Mongoolse) Wat wij heel leuk vonden is dat de kinderen er binnen no-time, na dit gehoord te hebben, met elkaar aan het praten waren over dit voorval en het voor ons opnamen. Dus ondanks de aanvaringen die we soms hebben met de kids, onze regeltjes en striktheid, maar ook onze aandacht, liefde en verzorging heeft dit teweeg gebracht bij de kinderen.  (We hebben er tot nu toe nog niets van gehoord. We zullen zien.)

Op vrijdagochtend zijn we met alle kinderen van de Lotus school en Enkhzul (ballet meisje) en Agijagi (Lama boy) naar de National Gallery in Ulaanbaatar gegaan. Zes jongens hebben daar vorige week zaterdag meegeholpen aan een kunstwerk met Mata. Dat moesten we natuurlijk met z’n allen gaan bekijken. Dus ’s-morgens vroeg al naar UB. Om 10 uur in de galerie. We hebben er anderhalf uur onze tijd doorgebracht. De kinderen waren allemaal onder de indruk. Zeker ook door Mata die hen verschillende dingen heel goed kon uitleggen en toelichten. Ze gedroegen zich dan ook voorbeeldig.  De zes jongens waren ook super trots dat we met z’n allen zijn gaan kijken. Vervolgens zijn we naar de Berlin Burger gegaan. Tijdens de Engelse lessen leren we ook namen van voedsel. Dus ook de hamburger. Nou… dan moeten we die maar gaan eten. Komen we daar bij de Berlin Burger… hebben ze géén hamburgers. Ja zeg! Wat is dat nou! Gelukkig vonden de kinderen het helemaal niet zo erg. Ze hebben vervolgens friet met worstjes gegeten en juice gedronken. Ook hier was het opvallend hoe goed ze zich wisten te gedragen. Er werd super goed geluisterd. Het door UB lopen leverde geen enkel probleem op. Netjes twee aan twee en achter elkaar lopen. Wachten bij het oversteken en op elkaar letten. Dit is waar wij van genieten. Moet je je voorstellen… wij praten alleen maar in het Engels met ze en ze snappen het allemaal. Trots!?!? Ja… dat zijn we op ze, zeker weten.  Op de terugweg naar Gachuurt vielen de meesten voldaan in slaap, net zo als na de Snow Party. Terug in Gachuurt hebben ze lekker allemaal hun eigen ding gedaan. In de huizen werd gelezen, getekend, geknutseld en lekker buiten spelen. We hebben eigenlijk de hele middag rustig samen met Tom (vrijwilliger voor drie maanden) en Anna (Engelse werkkracht van Lotus) de cadeautjes voor Tsagaan Sar in kunnen pakken. Tsagaan Sar is vertaald naar het Engels White Moon en het is het Mongools Nieuwjaar. Een belangrijk feest hier in Mongolië. Vijftien dagen lang draait het om dit feest en drie dagen zijn daarvan erg belangrijk. We zijn benieuwd hoe dit verder gevierd gaat worden in het weeshuis.

Zaterdag, vandaag dus, hebben we een ook een behoorlijk rustige dag. In de ochtend hoefden we pas laat op school te zijn. Kinderen hebben voor hun huizen boeken uitgezocht (per kind 1 Engels en 1 Mongools boek) er is lekker gespeeld, Stanny heeft Bat-Tsetseg Engelse les gegeven en de British teachers van de British School zijn in de ochtend gekomen. Het was gezellig. De kinderen zijn steeds meer aan het samen spelen en spelen zonder elkaar lastig te vallen. Gezelschapspelletjes kunnen gedaan worden zonder problemen. De middag rustig en ontspannen. Geen conflicten en problemen. Er hangt een goede sfeer binnen het Lotus Children’s Center in Gachuurt.

We gaan morgen weer naar Ulaanbaatar om onze wekelijkse boodschappen te doen en lekker uit te eten.

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Monique en Rien:
    2 februari 2013
    Hoi Stanny en Fritz,
    Super, helemaal kippevel van jullie verhaal. Fijn dat jullie zoveel terugkrijgen van het het harde werken, regels stellen en hobbels nemen.
    Kan alleen maar zeggen, ga zo door kanjers!

groeten Monique Relou
  2. Carie:
    2 februari 2013
    ha die twee,
    onvermoeibaar
    onvermoeibaar
    onvermoeibaar!!!
    jullie trein dendeert maar door! en tussen de regels door lees ik dat jullie enorm genieten!!
    hier is de sneeuw verdwenen als sneeuw voor de zon! zo kwam ie en hup in een vloek en een scheet was ie weg. ik ben benieuwd of jullie dat ook nog meemaken daar! de mensen hier begonnen al op die witte rommel te mopperen..., ik stel me zo voor dat ze dat daar dus ook doen.
    wat ik niet goed snap is dat jullie zo goed sneeuwballen kunnen maken. ik dacht dat het bij jullie heel koud was en dan krijg je toch poedersneeuw?

hartelijke groeten, carie
  3. Frank en Martine en Happy:
    3 februari 2013
    Na een lekkere wandeling in Nederland zijn we jullie heerlijke verhaal en foto's gaan bekijken.
    met tranen in de ogen lezen we wat jullie bij die kinderen voor elkaar krijgen. er is niks mooiers om de liefde ook terug te krijgen.
    mooi om te lezen dat jullie zo genieten van de uitstapjes. En dat het dan allemaal goed gaat, daar kun je dan echt super trots op zijn. we hebben echt heel veel bewondering voor jullie en kijken uit naar het volgende verhaal !

groetjes Frank, Martine en ondertussen doet Happy een dansje!
  4. Sonja:
    3 februari 2013
    Whauwwwwwwwwwwwwww wat een kroon op jullie werk. Genieten en wel voor allemaal, want het is voor de kinderen heel heel heel goed en mooi om te ervaren dat je door regels en ritme zo veel rust kan creeëren. Grandioos en blijf genieten ook al zal het lichamelijk behoorlijk aan jullie vreten.
    Lieve groet van SisSonja
  5. Jacobine:
    4 februari 2013
    Ha kanjers,
    Tjonge jonge, hard werken, maar het resultaat mag er zijn. Wat mooi dat zoveel positieve energie zoveel oplevert. Petje af!
    Hopelijk gaat het na jullie op dezelfde voet verder. Wat gaan jullie hierna doen, een jaar uitrusten! Ik zie met plezier het volgende verhaal tegemoet. Wens jullie veel plezier!
    Dikke kus Jacobine
  6. Cor en Amgalan:
    5 februari 2013
    Hoi Stanny en Fritz,
    In deze vrolijke week in Terelj en UB was het voor iedereen écht genieten. De foto's spreken boekdelen. Die huismoeder moet zich schamen voor haar gedrag. Mooi om te lezen dat de kinderen partij kiezen voor jullie. Vooral in de filmpjes is goed te zien hoe ze samen spelen en onder invloed van jullie aanpak veel socialer zijn geworden. Onze bewondering hebben jullie al en die wordt alleen maar groter.
    Groetjes uit een kouder wordend Bakel met morgen zo'n 10 cm. sneeuw die waarschijnlijk meteen weer smelt onder de zon.
    Kusjes, Cor en Amy