Vrijdag 7 september

7 september 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

De laatste schooldag van de eerste week. Tjemig wat is dat snel gegaan. Wat is er ook veel in gebeurd. De kinderen zijn intussen behoorlijk aan ons gewend. Als we 's-morgens het terrein opgelopen komen en de sleutel van de school en de lokalen ophalen bij de wachter, komen de kinderen al naar ons toe gerend. Ze beginnen te vertellen dat ze voor 09.00 uur klaar moeten zijn om de school binnen te gaan. Ze zijn allemaal op tijd omdat ze weten dat ze er een stikker mee kunnen verdienen. Ze gaan ook voor de trap staan. "Line up please" is voor hen het teken om dat te doen. Onze Mongoolse collega's hoeven er niet bij te helpen. Over het algemeen zijn ze er nog niet. Ook vandaag kwamen ze een half uur te laat op school. Gelukkig is het nu geen enkel punt meer. (We beseffen dat dit heel snel is gegaan.) De kinderen weten intussen wat wij van ze verwachten. Vandaag hebben we het iets moeilijker voor ze gemaakt. Normaal komen ze bij ons in de bibliotheek zitten en gaan wat lezen. Vandaag moesten ze in hun eigen klas gaan zitten. We hebben ze de opdracht gegeven om een portret te tekenen van zichzelf. Dit portret wordt gebruikt als voorkant voor hun Engelse boek. Natuurlijk zijn er een paar slimmerikken die onze opdracht snappen en dat doorgeven aan de rest van de groep. Het was snel uitgelegd en ze snapten ook meteen dat ze er een extra stikker mee konden verdienen als het goed ging. Nou... ze gingen er voor en ja hoor... snel aan de slag. Helemaal te gek! Natuurlijk zijn er de uitzonderingen, maar dat zijn er slechts een paar. Er zijn prachtige voorkanten uitgekomen. Toen de eigen leerkrachten binnen kwamen gingen ze vol trots vertellen, althans... dat maakten wij eruit op want het ging in het Mongools, wat ze hadden gedaan en dat ze er een stikker mee hadden verdiend.

De Engelse lessen gingen erg leuk! Sommige kinderen pikken het snel op. Ze snappen de dialogen die we met ze doen, ze snappen de opdrachten die ze krijgen (lang leve de lichaamstaal) en ze genieten van de wedstrijdelementen en liedjes in de lessen. Intussen praten we alleen maar in het Engels en pikken ze veel op. De uitspraak van de kinderen is nog niet altijd helemaal perfect, maar daar wordt dus ook aan gewerkt. Zelfs de kleintjes in de eerste klas zijn leergierig. Aan het einde van de schooldag konden we degene die de afgesproken aantal stikkers hadden gehaald de beloning geven. Trots! Giga trots waren ze.

Toen we naar huis gingen kwamen we een paar secondary leerlingen tegen die net thuis kwamen. We baalden er de afgelopen week een beetje van dat we daar eigenlijk niets mee hebben kunnen doen. Maar goed dat we vanaf morgen in Gachuurt gaan wonen. Dan hebben we ook tijd om met hen te kunnen werken. Bijna al die oudere kennen ons dus al langer omdat we ieder jaar in de meivakantie komen. Vanaf morgen zien we ze thuis komen en kunnen we met hen naschoolse activiteiten gaan doen en gewoon kletsen en aandacht geven.

Omdat we gaan verhuizen van Ulaanbaatar naar Gachuurt zullen we niet altijd het gemak hebben van internet. Dus een update komt er misschien niet iedere week. In de weekenden kunnen we gemakkelijk naar UB toe. Dan zoeken we wel een plek op waar we van WIFI gebruik kunnen maken. Eerst maar eens verhuizen!

1. Monique en Rien:
    7 september 2012
    veel succes met de verhuizing naar Gachuurt. Lieve groetjes!
    Rien, Monique, Pien, Bente en Freek
  2. Valeska:
    7 september 2012
    Wat leuk om alles te lezen, en nu nog verhuizen. Heel veel succes daarmee.
    Lieve groetjes van ons. Mirjam en Vales.
  3. Cor en Amgalan:
    8 september 2012
    Fijn om te lezen dat nu zoveel goed gaat, zeker na dat heftige moment afgelopen week. Geweldig hoe jullie dit hebben opgevangen. Wij kijken weer uit na de volgende update om jullie wel en wee te volgen en die van de kinderen. Doe voorzichtig aan met de verhuizing. Groetjes van Amy en Cor.
  4. Groep Edwin en Birgit:
    10 september 2012
    Dag Fritz en Stanny, Wij volgen elke week jullie reisverslag. We vinden het leuk om te lezen. Mike vindt het maar raar dat jij daar bent.. Eigenlijk mist hij je gewoon!!!
    Groetjes van ons allemaal!!
  5. Ad-Trees-Sanna-Sem:
    10 september 2012
    Hee lieve vriendjes. Leuk dat jullie nog een reisblog hebben gemaakt. Het is fantastisch om jullie en jullie "avonturen" op deze manier te volgen. Wat zijn jullie daar al weer snel "op je plek", wat fijn.
    Ik mis wel de Lebbers.......dus bij deze een paar dikke Lebbers van ons en lieve groetjes ook van Ad, Sanna en Sem
  6. Jacobine Bekkers:
    10 september 2012
    He wat ontzettend leuk om te lezen over jullie leven daar. Turbulent, er is genoeg te doen voor jullie. Succes met het verhuizen naar jullie nieuwe plek. Geniet ervan. Groetjes en dikke kus van Jacobine en Ton
  7. Lisbet:
    dag lieve skatjes
    Wat heerlijk dat ik jullie zo makkelijk kan volgen. Ik liep wat achter maar ben nu bij. Heerlijk zo'n heftig begin, zit je er meteen in en weet je ook hoe het is als het lekker loopt. Kei fijn nu. Veel succes bij de verhuizing. Moet je weer poetsen Fritz en alles op een rijtje zetten hi hi. Dikke kus Lis
  8. Lia:
    12 september 2012
    Hoi Stanny en Fritz,
    Geweldig leuk om jullie te kunnen volgen via jullie reisblog.
    Als je de foto's ziet snap je ook waarom jullie verliefd zijn geworden op dat stukje Mongolië en de kinderen daar.
    Heel veel succes, maar vooral ook heel veel plezier.
    Lieve groetjes,
    Carel, Lia, Luuk en Merel