Vanuit Bangkok met een Mongools jaarvisum in ons paspoort!

21 oktober 2012 - Bangkok, Thailand

Afgelopen dinsdag hebben we de tweede vergadering gehad met de volwassenen die bij Lotus Children’s Center werken. Tijdens deze bijeenkomst worden afspraken gemaakt en plannen besproken m.b.t. Lotus. Hoe we problemen aanpakken en proberen op te lossen. Het is de bedoeling dat we met z;n allen dezelfde kant op gaan kijken om  het bij Lotus goed te organiseren en structureren. We hebben al verschillende zaken bereikt, ondanks dat we pas de tweede keer bij elkaar zijn gekomen. Daarna hebben Anna (vrijwilligster die o.a. de vrijwilligers coördinatie in handen heeft), Stanny en ik doorgesproken hoe we met de groep vrijwilligers aan de slag gaan die vanaf 22 oktober komen. Het zijn 20 studenten (16 jarigen) met hun docenten uit Kuala Lumpur. Ze komen een week vrijwilligerswerk doen bij Lotus. Daar hebben we een plan voor gemaakt hoe die met de kinderen van de school gaan werken en in het weeshuis aan de slag kunnen. Wij zijn er dan de eerste paar dagen niet bij, maar dat wordt door Anna overgenomen. Woensdag was het een gewone lesdag. De kinderen hebben maandag en dinsdag geen les van ons gehad. Maar… wat opvallend was… het beklijft. Wat ze geleerd hebben blijft aanwezig. Ze hebben het zich eigen gemaakt. Super! Dit was een test voor onze aankomende aanwezigheid. De laatste voorbereidingen voor de groep uit Kuala Lumpur. Hand-outs voor de lessen in de groepen afgemaakt en ook nog overleg met de directrice van de British School in Ulaanbaatar. Deze school gaat Lotus ondersteunen. Zeker de school krijgt die hulp. Vandaar het overleg met ons om de eerste lijntjes uit te zetten. Helemaal te gek dat ze Lotus zeg maar gaan adopteren. Op woensdag zijn we vervolgens meteen na school op pad gegaan. We vonden het een beetje lastig om te vertrekken en de kinderen achter te laten. Want ja… we zijn voor hen hier gekomen en niet om op vakantie naar Bangkok te gaan. Want ja… zo voelt het wel een beetje. Maar goed… we gaan er echt wel iets leuks van maken. We zijn in Ulaanbaatar naar het Bayangol Hotel gegaan. Best wel chique voor ons doen. We hadden een prachtig uitzicht over de Ulaanbaatar omdat we lekker hoog zaten. Dat geeft weer een compleet andere kijk op de stad, zeker als het donker is. ’s Avonds hebben we bij een Koreaans restaurant gegeten. Dit om alvast in een ander eetpatroon te komen. Nou dat is gelukt! We hebben heerlijk zitten smikkelen. De volgende ochtend zijn we vroeg vertrokken, om 03.30 uur, om met de taxi naar het vliegveld in Ulaanbaatar te gaan. We hebben vervolgens een goede vlucht gehad. Via Hongkong, waar we een tussenstop hadden van zes uur, naar Bangkok. Op het vliegveld van Hongkong hebben we trouwens, let op: bij de Zara, een warme trui kunnen kopen. Ik had geen echte warme trui meegenomen. En aangezien het in Mongolië nu echt langzaam maar zeker winter gaat worden was dit geen verkeerde keuze. Het is nog een mooie trui ook. Maar goed! Dit is eigenlijk niet zo heel belangrijk. Het heeft ons in totaal 15 uur reizen gekost. Aangekomen in Bangkok voelden we meteen het grote temperatuursverschil. Overdag was het in Gachuurt 2 graden, in Bangkok was het bij aankomst dus 30 graden warmer. Nou… dat is echt even een enorme warme föhn op de hoogste stand over je heen krijgen. Wel lekker hoor! We houden daar tenminste wel van. We hadden via internet het hotel al geboekt, dus we wisten waar we heen moesten. Gelukkig kennen we Thailand en Bangkok best wel goed, dus we waren er vervolgens zo. (In Thailand is het trouwens 1 uur vroeger als in Mongolië.) Ons hotel is midden in het centrum en heeft zowaar op het dak een zwembad. Tjemig… wat een luxe en dat terwijl we allebei helemaal niet van zwemmen houden. We hebben meteen de eerste avond genoten van het lekkerste eten wat er volgens ons bestaat. De Thaise keuken is echt zo ontzettend lekker.

Ons eerste doel op donderdag was om meteen naar de Mongoolse ambassade te gaan. We zijn vroeg opgestaan om er met een taxi naar toe te gaan. Gelukkig maar. Omdat we er zo vroeg waren konden we het gedaan krijgen om het jaarvisum op dezelfde dag nog op te halen. Normaal duurt het twee werkdagen, maar ze hadden er de tijd voor. Dat was een mooie meevaller. We zijn in de tussentijd naar Siam Square gegaan om lekker rond te neuzen. De Shopping Malls hebben de duurste winkels en merken, dus niet voor onze portemonnee bedoeld, maar toch leuk om te kijken. Verder hebben we genoten van de vele straatstalletjes met overheerlijk eten. We hebben uiteindelijk tussen de middag lekker tussen de Thai zitten eten. Dat op zichzelf is al een hele belevenis.  Bij een grote Mall (BKM) hebben we ieder korte broeken kunnen scoren. Want ja… die hadden we natuurlijk niet meegenomen voor Mongolië enne… dat we naar Bangkok zouden gaan hadden we niet ingeschat.

Voor Stanny hebben we ook nog twee hele leuke shirts gevonden. Om 16.00 uur konden we het visum op gaan halen, dus we zijn op tijd richting de ambassade gegaan. We hebben de afstand iedere keer met de skytrain afgelegd. Blij en helemaal opgelucht kwamen we de Mongoolse ambassade uit met een jaarvisum in ons paspoort. We hebben toen de Big C bezocht. Dit is een giga grote supermarkt die we in Prachinburi (waar we hebben gewoond in Thailand) ook hadden. Helemaal leuk om daar in rond te sjouwen.  Supermarkten, waar ook ter wereld, vinden wij leuk om in rond te neuzen. Om te zien wat er allemaal wordt verkocht.

Nou… eigenlijk zouden we nu terug kunnen naar Gachuurt. Maar ja… we vliegen dinsdag pas! Dus… we gaan er vanaf nu een leuke tijd van maken. Zaterdag ochtend hebben we iets langer uitgeslapen. Dat betekent bij ons dat we uiteindelijk om 07.30 uur naast ons bed stonden en om 08.00 zijn gaan ontbijten. Hier in de warmte helemaal niet verkeerd, want dan is het nog een beetje koel. Vervolgens op naar de tempel die we al die keren dat we Bangkok zijn geweest, alleen maar vanaf het water hebben gezien en nooit hebben bezocht, Wat Arun. We hebben het Grand Palace en de tempel daar overgeslagen, maar we zijn er wel langs gelopen. Vervolgens zijn se de rivier Mae Nam Chao Phraya overgegaan. We kwamen niet bij Wat Arun uit, maar zijn er naartoe gelopen. Op de foto’s zie je wel hoe mooi en indrukwekkend deze tempel is. Daarna hebben we, wederom lekker zitten eten en zijn we naar de amulettenmarkt gegaan. Daar kun je alles krijgen wat te maken heeft met Boeddha amuletten en dergelijke. Fantastisch om rond te snuffelen en te kijken hoe de Thaise bevolking met zoveel nauwkeurigheid bezig is met het uitzoeken van de juiste amulet. Die wordt dan om de hals aan een ketting gedragen. We zweten op z’n best! Het is erg warm en we moeten volop drinken om onze waterhuishouding van het lichaam op orde te houden. Aan het einde van de middag gaan we naar de kapper. Niet voor mij, want dat kan ikzelf bijhouden met de tondeuse, maar voor Stanny. Haar haren hebben door het water in Mongolië toch heel wat te verduren. We vinden een leuke kapperszaak. Krijgen beide ook nog een hele goede schoudermassage. Wauw! Stanny’s krullen worden er uiteindelijk met de föhn helemaal uitgehaald. Ze is perfect geknipt. De dode punten zijn eruit en er zit een goed model in. Het haar in een stijl model zijn we alleen niet gewend.

Verder hebben we vandaag dus ook nog geshopt. Ja… ongelofelijk! We hebben verschillende Boeddha-tjes gekocht en amuletten. In het toeristen gebied hebben we verschillende aparte T-shirts kunnen kopen. Leuk joh! Hebben we in Mongolië weer een beetje een andere garderobe. Kunnen we iets meer afwisselen in de rest van ons verblijf van Gachuurt.  Wat hebben we het toch goed. Waar gaat het over! De tegenstelling van Mongolië en hier in Thailand is ongelofelijk! Dan hebben we het niet alleen over klimaat en eten, maar over het leven van de mensen. En… wij, stelletje luxepaarden. We hebben geen recht om te klagen hoor! We hebben het echt goed! Als je bedenkt dat de kinderen in Lotus 24 uur per dag op het terrein zitten, de primairy leerlingen althans. Hun omstandigheden zijn behoorlijk vreemd in vergelijking met het leventje van ons. We zijn blij dat we vanaf donderdag weer full-time aanwezig zijn voor hun.

Nu nog een paar dagen vakantie in Bangkok en dan vol er tegenaan.

Heel veel groetjes en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Wil:
    Hallo Stanny en Frits
    Wat maken jullie ontzettend veel mee en wat doen jullie veel!!
    Respect voor jullie.
    Goed dat jullie ons met de uitgebreide verhalen op de hoogte houden.
    Groetjes uit Linden
    Bert en Wil
  2. Cor en Amgalan:
    Beste Stanny en Fritz,

Na weekje weg geweest te zijn in Frankrijk stonden er weer drie interessante verhalen in onze mail klaar. Wat maken jullie toch veel mee in zo'n korte tijd. Van onbegrip en onverantwoordelijkheid bij volwassen mensen tot aan de stapje voor stapje gemaakte vorderingen bij de kinderen. Een scala aan ervaringen die jullie op een bewonderingswaardige manier tegemoet treden. Gelukkig is het goed gegaan met het jaarvisum.

Groetjes uit Bakel van Amy en Cor.
  3. Carie:
    21 oktober 2012
    sawadii kha kun fritz e kun stanny!!!
    prated thai! dat is toch een leuke afwisseling! ik zie dat jullie genieten en ik geniet met jullie mee. wat een ander leven hebben jullie. hier is het echt zoveel anders! de laatste dag van de herfstvakantie, met stralend weer dus het is ook genieten hier. goede terugvlucht dinsdag, en ik smul met jullie mee! de keuken in thailand is inderdaad verrukkelijk! maar, eerlijk is eerlijk, dat was ie in vietnam ook!
    chock dii!!
    duang djai
  4. Wendy Verdegen:
    Hey Fritz en Stanny,

Jullie zijn goed bezig zeg! Ik lees al jullie verhalen maar het reageren komt er niet van, dus tja wat zeggen ze dan druk druk druk.

We zijn op school alweer gestart met de 2de periode van het schooljaar. De kinderen werken super hard en het hegewipi was ook echt weer een groot succes, ondanks dat jij er niet bij was Fritz!!
    Succes en heel veel plezier met al jullie projecten.

Geniet,
    Liefs Wendy
  5. Tom sanders:
    25 oktober 2012
    hey skatjes, ik leef helemaal mee daar in Bangkok. Erg leuk. Het stemmen voor jullie project gaat als een tierelier... op de site van vrijwilligerswerk.nl kunnen mensen stemmen op jullie project. rechts op de site vind je het stemmen, aanklicken dan zoeken onder mongolie en dan kun je vanaf elke computer stemmen. 5000 euro voor jullie project daar zou geweldig zijn. we hebben nog wel een paar stemmen nodig hoor. De leerlingen zijn er ook erg mee bezig. ooooh en bedankt voor de postzegels van jullie kaart. die vond ik in mijn postvakje. mocht je daar op de administratie nog gestempelde vinden die al gebruikt zijn...... hmmmmmmm
    tot snel weer.... komt weer bijna post!!!!!!
    dikke x en tot snel weer
  6. Tom sanders:
    ooooh vergeten
    Staan al 279 stemmen op de site. Geert heeft een mail uitgedaan naar de ouders, asoj collegae zijn aan het helpen en velen gebruiken hun sociale media om door te geven.....
    hmmmm mooi haar.....
    x