Van de koudste hoofdstad van de wereld naar de warmste en terug!

15 oktober 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

Even een korte mededeling tussen de verhalen uit Gachuurt. Vandaag moesten we naar de Chinese Ambassade in Ulaanbaatar om ons visum voor China aan te vragen. Waarom? Nou... in Beijing kunnen we dan bij de Mongoolse Ambassade ons jaarvisum voor Mongolië krijgen. Helaas... pindakaas. We kregen geen visum. We moeten een uitnodiging hebben en dan duurt het vervolgens een week voordat we het Chinese visum zouden krijgen. Shit! Tuul...onze office assistent zou het eigenlijk hebben geregeld, maar heeft het niet gedaan. Kregen de mededeling dat we het ook zelf konden doen. Ook goed, want we waren dik op tijd met alles. Twee weken van te voren alles al doorgegeven. We moeten zaterdag namelijk Mongolië uit. Het loopt echter anders. Wat nu? Paniek!?! Nee... gewoon rustig Bolormaa bellen. Ze kwam er meteen aan met papieren van de Lotus School. Misschien dat dat helpt. Maar ja... meteen betekent vanuit Gachuurt toch anderhalf uur later. Stonden we daar in de kou. Het haalde echter in de Ambassade niets uit. Het bleef een week duren, de uitnodigingsbrief moest er ook komen. Ze dachten dat we uit Duitsland kwamen... vandaar die week. (?) Maar goed... dan maar een andere oplossing. Bangkok... daar hebben we geen visum voor nodig. Allereerst met de manager van Lotus (Bolormaa dus) naar het immigratie kantoor om te regelen dat we in Bangkok het jaarvisum op gaan halen. Dat was redelijk snel geregeld. Maar ja... we hebben een ticket naar Beijing en ze hadden ons gezegd dat we het niet konden omwisselen/omboeken. Toch maar proberen. THANK G!!! Het is uiteindelijk gelukt na lang verschillende opties te hebben bekeken. We hebben nu een ticket naar Bangkok kunnen kopen en gewoon geld terug gekregen van het ticket Beijing. (Het grootste gedeelte althans.) We gaan dus nu van de koudste hoofdstad van de wereld naar de warmste hoofdstad. (van Ulaanbaatar naar Bangkok en terug) Dat alles ook nog eens op de heenreis via Hongkong en op de terugreis via Seoul (Zuid-Korea). Nou... zijn we op die vliegvelden ook een keer geweest (hebben we verder niets aan, maar goed). We vertrekken a.s. donderdag ochtend héél vroeg al. Sneller dan we dachten. Moeten dus nu hier in het weeshuis het één en ander gaan regelen en voorbereiden. Dat gaat lukken!

Toen we 's avonds in Gachuurt terug kwamen werden we enorm blij ontvangen door de kinderen. Ze wilen meteen allles weten... en intussen gonst het hier van de verhalen over waar we naar toe moeten om het visum van Mongolië op te halen. Ze balen, maar vragen wel meteen of we terugkomen naar Lotus. Of course! Dat is toch ons doel nu. Daarvoor zijn we toch gekomen. Het kost intussen iets meer dan we hadden bedacht, maar ja... een paar dagen zon (en regen lazen we op internet) zal ons goed doen, want... het is hier intussen echt aan het vriezen. BRR!

Dus... wat we een paar jaar geleden hebben gedaan, van Bangkok naar Ulaanbaatar, doen we nu andersom. Eén vershil... we gaan terug naar UB. Opgewarmt en wel! We houden jullie op de hoogte. (de korte mededeling is toch iets langer geworden dan gedacht!)

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Ad-Trees-Sanna-Sem:
    16 oktober 2012
    Hee Lieverds,
    Wat een gedoe,zeg!
    Maar goed zo zie je maar weer hoe goed jullie oplossend vermogen is. Het lukt toch weer om het anders te regelen!
    Een goede reis, geniet van de warmte en de rust, zodat je over een paar dagen weer die prachtige kids kunt teachen.

Liefs hier van ons allen
    Ad, trees, Sanna en Sem