De tweede werkweek in het nieuwe jaar!

14 januari 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Het is onze ervaring dat het altijd even moeilijk is om na een bezoek de draad weer goed op te pakken. De tweede week was moeizaam en de eerste keer dat de week voorbij kroop. Dit kwam vooral door de volwassenen. Al de tijd dat we met de kinderen hebben gewerkt ging snel. Echter tussendoor… was het lastig voor ons. Dit keer was het extra lastig omdat er meteen een compleet andere structuur was op de school. Verschillende leerkrachten waren afwezig omdat ze seminars hadden. Dit hield in dat sommige klassen geen leerkracht hadden. Wij hebben dat overgenomen. Natuurlijk niet de Mongoolse lessen en het rekenen. Dat moet in het Mongools gebeuren. Maar we hebben wel les gegeven. We hebben, let op… alles in het Engels, les gegeven in aardrijkskunde, handvaardigheid, dans, drama en veel plezier gehad met de kinderen. We zijn begonnen met alle groepen in één lokaal. En dan praat je dus over 29 kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar samen. Dat was slechts twee keer. Super leuk, want op die manier konden ze ook elkaar laten zien wat ze allemaal al hebben geleerd m.b.t. de Engelse taal. De oudste kinderen waren echt trots op de kleintjes. En… het respect van de kleintjes naar de grotere groeide. Dit was echt genieten. Grade 5 heeft zelfs les gegeven (in het Engels) aan grade 4 over de wereld, de continenten en landen. Trots dat ze waren! Werkelijk… ze gingen helemaal naast hun schoenen lopen. En terecht! Want ze deden het erg goed.

De kinderen leren echt zo ontzettend snel het Engels. En dan te bedenken dat hun eigen leerkrachten vinden dat de Lotus kinderen slow learners zijn. No way! De leerkrachten zijn slow workers. Maar goed… wij genieten van hun leergierigheid.  De meeste zijn erg gretig om nieuwe dingen te leren. Niet door alleen maar te copieren van opdrachten en overschrijven, maar door zelf na te denken en door te ontdekken. Door elkaar helpen, fouten te maken en gewoon weg door te onthouden. We zijn enorm trots op ze. Dat werd afgelopen zaterdag nog een keer extra onderstreept door de Amerikaanse vrijwilligers (leerkrachten van de American School in Ulaanbaatar… ze komen om de week op zaterdag ochtend). Ze geven aan verschillende kinderen van de lagere school  extra Engelse les en ze waren verbaasd over het niveau wat ze hebben. Zeker als je de leeftijd van de kinderen in je hoofd hebt. Nou… dat was een veer in onze r..t! (Oeps… kijk uit… aambeien! ; ) Leuk om zo indirect een compliment te  krijgen op het werk wat je hier doet.

Vandaag, zondag zijn we vroeg naar UB gegaan, kregen een lift van de dokter die ons passeerde. We hadden afgesproken met Anna om spullen te gaan kopen voor de bibliotheek. Er is een grote sponsor die alleen geld wil geven voor de bibliotheek. Nu is de bibliotheek behoorlijk goed voorzien van veel spullen. We hebben echter afgelopen week 100 nieuwe boeken gekregen, een zitje (tafel met 4 stoelen), een opbergkast met laden en losse bakken met deksel voor ontwikkelingsmateriaal. Helemaal goed dus. Er zijn voor de huizen ook kleine kastjes gekocht waar spulletjes voor het huis in bewaard kan worden. We hebben meteen dozen gevuld met potloden, kleurtjes, pennen, papier, gummen, puntenslijpers, plakband, schaar, spelletjes en dat soort dingen. Toen ze het kregen zijn de kinderen in alle huizen meteen enthousiast aan de slag gegaan met het gezellig maken van het huis. Maar goed… er is dus veel geld te besteden en zolang het bibliotheek gerelateerd is kunnen er spullen gekocht worden. We hebben dus twee kasten gekocht (voor boeken) en zijn naar een meubel winkel gegaan om lekkere luie stoelen te kopen voor de huizen. Weer eens iets anders! Toen we terug kwamen en ons rondje deden voor het busgeld en welterusten zeggen in de huizen konden we dus vertellen dat er heerlijke fauteuils aankomen. Nou… ze werden helemaal enthousiast!

De verwachte kou die is voorspeld voor Mongolië is er nog niet echt. Het is de afgelopen dagen overdag rond de -18. Dat is redelijk mild. Men had juist voorspeld dat het wel eens -50 zou kunnen gaan worden. Wie weet komt het nog, maar het feit dat de regering het advies heeft gegeven om de scholen vrij te geven is nu nog overbodig. We hebben vandaag in Ulaanbaatar rondgelopen en verschillende keren zelfs zonder handschoenen. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar -18 voelt hier niet hetzelfde als -18 in Nederland. Als het in Nederland -18 is hebben wij echt wel handschoenen aan! ’s-Avonds wordt het dan wel weer kouder. We zullen afwachten of de extreme kou nog komt. Het is per slot van rekening nog steeds winter hier! En die winter is nog lang niet afgelopen. Als het zo blijft als nu… nou… dan is het heel goed te doen. We zitten in een warm gastenverblijf, hoeven maar een klein stukje te lopen naar de school dus ons hoor je niet klagen.

Groetjes en stevige knuffels voor iedereen!

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Ria:
    14 januari 2013
    Stanny en Fritz,
    't Was weer leuk om jullie verhaal te lezen. Leve internet, want zo kun je in contact blijven met mensen duizenden kilometers verderop.
    Wij hebben hier -2 graden en dan zegt de weerman dat "het flink koud wordt". Er is al geschaatst op natuurijs en de liefhebbers dromen al weer van een Elfstedentocht. Als de termometer onder 0 komt, ontstaat er hier een soort koorts.
    Groetjes,
    Ria
  2. Cor en Amgalan:
    15 januari 2013
    Als ik (Cor) deze reactie op jullie verhaal schrijf ben ik bezig met de gladheidbestrijding. Vanaf de Noordzee komen sneeuwbuien het land in die uiteindelijk tot 12 cm. sneeuw kunnen opleveren. Die buien gaan door tot morgenmiddag dus dat wordt een nachtje niet slapen. De sneeuw zal voor de schaatsliefhebbers geen zegen zijn. De aanwas van het ijs wordt erdoor geremd. Trouwens bij de EK schaatsen zijn de Nederlandse vrouwen de nummers 1, 2 en 3 geworden. Bij de mannen de nummers 1 en 2. Natuurlijk was Sven Kramer weer oppermachtig. Hopelijk zijn ze volgend jaar tijdens de Olympische winterspelen ook in vorm.

Het is weer fijn te lezen dat het zo goed gaat met de kinderen. Het worden allemaal wijsneuzen onder jullie begeleiding. En wat ook belangrijk is dat ze met jullie in het Engels kunnen communiceren. Als ze later groot zijn en de taal nog spreken dan hebben ze dat aan jullie te danken. E sterkte met de volwassenen;-)

Groetjes, Cor en Amy
  3. Brenda:
    15 januari 2013
    hey fritz en stanny

we zijn hier weer begonnen met de voorbereidingen.
    leuk idee van om een winkeltje te maken, we gaan proberen zo veel mogelijk geld op te halen.
    verder hier alles goed ligt deze week sneeuw en is het voor het eerst echt koud, ik hoorde de temperaturen bij jullie en moest niet aan die kou denken.

groetjes brenda tot in april
  4. Rob Waals:
    17 januari 2013
    Hoi Fritz en Stanny,

Vorige week hebben we een heel reisverslag van Willemien gehoord en ik moet zeggen dat ik steeds meer zin krijg om naar Mongolië te gaan. Ik vind het idee van het winkeltje ook super, lijkt me echt leuk om te doen. Dat het flink mis kan gaan met de vluchten hebben we ook gehoord. Maar het lijkt me best leuk om nog een tussenstop te maken in Beijing. We zijn nu bezig met medisch paspoort, gegevens voor vaccinaties etc. dus we merken dat het allemaal steeds dichterbij komt.

Ik tel de dagen af, groetjes Rob
  5. Peggy:
    17 januari 2013
    Hoi samen, het was weer leuk lezen! En trots mogen jullie zeker zijn! wat een uitvinding, internet! Ik kan me er niets bij voorstellen, min 18!
    Ik vind min 3 al niets en dan die sneeuw die er ligt. Aan de reacties te zien komen er nog meer mensen richting jullie kant. Wanneer komen de jongelui van jullie school? En hoe lang blijven zij? Groetjes Peggy en Annemarie en Julia
  6. Riekie:
    19 januari 2013
    Geweldig werk doen jullie
    het is leuk om te lezen hoe jullie alles aanpakken
    Je mag mag recht ook trots op jezelf zijn
    en mooie foto's