Tropenjaren… maar dan in de kou van Mongolië.

7 april 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Ja… en wij maar denken dat de lente hier begint. Het is nog steeds rond het vriespunt. De wind maakt het koud en de verwarming doet het niet goed de laatste weken. Ja… dan heb je het echt over tropenjaren in de kou van Mongolië. We zijn de kou een beetje beu. We willen mooi weer. We hebben al een paar dagen een heerlijk zonnetje gehad, uit de wind en toch rond het vriespunt. Maar… oh zo lekker om buiten te zijn. We willen al een tijdje geen sneeuw meer, maar hebben intussen al drie keer een nieuwe laag sneeuw gekregen. Het gaat wel snel weg omdat de zon overdag schijnt en het dan dooit. Dit geeft een vreselijke modderzooi. Iets wat we dus niet kennen van de voorgaande keer dat we hier waren. ’s-Avonds is het allemaal weer bevroren.

Maar goed… het is part of the deal! We zitten hier nog maar kort dus we gaan daar optimaal gebruik van maken. Nog maar acht weken. Erg kort! Er worden gelukkig steeds meer taken die we hebben overgenomen door de Mongoolse collega’s. Zeker de nieuwe collega’s hebben het goed in de gaten. We stoten steeds meer dingen af en geven het aan de anderen. Het is een vreemde gewaarwording. Het werken met de kinderen is iets wat moeilijker af te bouwen is. Echter… ze hebben het in de gaten. De kalender die op school hangt wordt veelvuldig bekeken en er wordt geteld. Afgeteld wanneer de Dappere Dodo’s van De Hilt komen. Ze hebben het veelvuldig over Willemien, want die heeft diepe indruk gemaakt op de kinderen. Echter… ze rekenen ook uit wanneer we vertrekken. Ze vinden het lastig, maar wij ook.

Afgelopen donderdag zijn alle kinderen en volwassenen van Lotus naar het circus geweest. Er was een internationaal circus in UB en Lotus kreeg een uitnodiging! Super toch. De Lotus bus zat zo vol dat wij hebben besloten niet mee te gaan. We hebben de tijd gebruikt om de school goed schoon te maken en dingen af te ronden, voor te bereiden en op te ruimen. Want er was het één en ander blijven liggen. Dat was prettig om even non-stop te kunnen doen zonder de hele tijd onderbroken te worden met vragen e.d. De kinderen kwamen ’s-avonds helemaal enthousiast terug. Volop verhalen over het circus. Ze hebben een ontzettende leuke middag gehad met elkaar en bijna alle volwassenen van Lotus. De volgende dag was het weliswaar moeilijk voor ze op school. Ze waren erg druk en onrustig. Wat de dag ervoor gebeurd was moest nog verwerkt worden. Echter… zaterdag was weer een super dag. De kinderen hebben hard gewerkt. Ze hebben allemaal hun huis goed gepoetst en buiten grote opruiming gehouden. Bijna al het afval is opgeruimd en het terrein van Lotus ziet er weer een stuk beter uit. Tijdens de huismoeder training, die we ook op zaterdag hebben gehad, zijn veel zaken goed besproken en geregeld. We zijn ontzettend blij met de huismoeders die we nu hebben. Het is een goed team waar heel fijn mee samen te werken is. En… ze gaan voor hun kinderen, de kinderen van Lotus.

De guestroom, ons huisje, hebben we ook even goed onder handen genomen. Het was echt een giga opslag plek geworden van allerlei spullen. Alle bakkerij spullen staan nu in de bakkerij die klaar is. Veel spullen hebben we naar de opslag zelf kunnen brengen omdat we het nu niet meer nodig hebben. Spullen van school opgeruimd en die kunnen maandag naar school. Er staan nu wel vier computers extra in de ruimte en ééntje alvast helemaal klaar gemaakt voor Angie en Will.

Dit keer hebben we wat foto’s van de kunst van de kinderen bijgevoegd. Het is echt de moeite waard. Schilderijen op leisteen, kleine stenen die zijn beschilderd en… het resultaat is erg mooi. Dit komt goed uit voor de Lotus Shop. Vandaar dat we zondag met zes kinderen naar Ulaanbaatar zijn gegaan. We hebben eerst lekker gegeten in een restaurant voordat we de kou in gingen van de Narantuul markt. Deze markt is vooral buiten. Odne, huismoeder van Dream house, is ook mee gegaan. Zij moest spulletjes hebben voor school. Ze geeft les in grade 1 en doet dat erg goed. Ze gaat leer- en ontwikkelingshoeken maken voor de kinderen. Wij hebben ons met de kinderen voorbereid op spullen die we nodig hebben voor de Lotus Shop. Verf en kwasten om de ruimte mooi te maken. We hebben ook acht Mongoolse krukjes gekocht die gebruikt gaan worden bij de Bakery. De Lotus Shop en de Bakery kunnen samen één mooi geheel worden. Kunst en werkjes gemaakt door de kinderen samen met de koekjes en taartjes die ook door de kinderen worden gemaakt. In de zomer kunnen vrijwilligers en bezoekers daar lekker iets drinken en eten nadat ze in de Lotus Shop hebben gekeken en hopelijk iets moois hebben gekocht. Een mooie inkomstenbron toch! De kinderen vonden het helemaal te gek om op de markt te zoeken naar spullen die nodig zijn voor de winkel. Ze hebben zich ook erg goed gedragen. Zowel in het restaurant als op de markt. Geweldig om te zien hoe goed ze naar ons luisteren. Verschillende keren hebben ze als tolk gewerkt. Ze vertaalden voor ons naar het Mongools als we iets wilden kopen. Verschillende mensen vroegen aan de kinderen waarom ze met ons, buitenlanders, waren. Ze vertelden vol trots wat ze op de markt aan het doen waren. Schitterend, die voldane koppies. Terug in Gachuurt hebben ze helemaal enthousiast tekst en uitleg gegeven aan de anderen die waren achtergebleven in Lotus. Ze weten nu wat hun over een dikke week te wachten staat. Want… als de Dappere Dodo’s van De Hilt komen mogen er iedere keer leerlingen van de Lotus school mee naar UB. Ze mogen ook blijven slapen in het Lotus Guest House en dan natuurlijk mee gaan om uit te eten. Een hele belevenis voor ze met de onbekende jongeren uit Nederland. Ze vinden het super spannend dat studenten van Fritz zijn school naar Mongolië en naar Lotus komen. Wij… hebben er zin in! Hopelijk wordt het iets warmer dan op het moment als de Dappere Dodo’s komen. Ach… dan maken ze twee tropenweken in de kou van Mongolië mee. Ook een te gekke leerzame ervaring.

Groetjes, stevige knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Willemien van Hout:
    7 april 2013
    We zijn er hier klaar voor om te vertrekken. De leerlingen zijn erg nieuwsgierig naar de kinderen van Lotus. De lente lijkt hier eindelijk wel begonnen te zijn. Zal even wennen zijn als we weer terug de kou in moeten, maar daar zijn ze goed op voorbereid. Ik hoop dat we een succes kunnen maken van het winkeltje, de leerlingen brengen een leuk bedrag aan donatie mee, dus dat zit wel goed.
  2. Wim:
    7 april 2013
    Wauw....wat een skonne leisteenschilderijtjes! En wat een heerlijke koppies op de foto's! Lijkt me geen kattenpis om af te bouwen. Het is een stuk van jullie leven geworden, je hebt er je ziel en zaligheid ingestopt, en dat moet je langzaam loslaten. De kalender telt de dagen af, wederzijds lastig. Maar de manier waarop jullie alles hebben gedaan, dat stevig fundament hebben gelegd, kan alleen maar goede vruchten afwerpen. Dat zie je al aan die stralende snoetjes!
    Nog een paar nachtjes slapen en de "rust" wordt bij jullie verstoord door onze Dodo's. De borstrokken en lange onderboksen zijn al ingepakt. Ze hebben er erg veel zin in.
    Met ons Mien erbij kan het toch niet meer stuk. En ze nemen het zonnetje mee.....
    Knuffels, Jacqueline
  3. Carie:
    ha die twee,
    laten wij in nederland nu volop ervaring opgedaan hebben met kou! tot gisteren was het echt stervenskoud (gevoelstemperatuur minus 10!), maar vandaag was er dan eindelijk DE ZON! En prompt kan ik nergens anders meer over praten!
    hoop dat jullie de zon ook snel krijgen, dappere dodo's!!!
    veel plezier met de dodo's van de hilt!
    groeten carie

en nogmaals, wat een verschrikkelijk mooie fotoos maken jullie!!
  4. Rob Waals:
    8 april 2013
    Dag helden,

Het ziet ernaar uit dat als het hier net warm begint te worden, we vertrekken naar de kou van Mongolië. Maar hoe dan ook, mijn week kan niet meer stuk. Ik heb mijn inzamelingsactie van het toneelweekend achter de rug en het resultaat is geweldig. Ik heb maar liefst €285,- bij elkaar gekregen! Dat betekent dat ik nu zeker €400,- aan donaties bij elkaar heb!

Ik heb echt superveel zin in a.s maandag, kan echt niet wachten om jullie weer eens te zien...

Grts Rob (d'n Dappere Dodo)
  5. Sonja:
    9 april 2013
    We leven hier natuurlijk helemaal mee, ook naar het afscheid toe, wat natuurlijk voor jullie en de kinderen toch weer heeeeeeeeeel moeilijk zat zijn. Maaaaaaaaaaaar jullie gaan terug en gelukkig is er skype en internet en mogelijkheden om die te gebruiken. Dat geeft in ieder geval wel een heel goed gevoel.
    Het afscheid nemen blijft gewoon moeilijk maar weten dat er nu toch ook een aantal zeer gemotiveerde vrijwilligers zijn en de huismoeders ook langzaamaan een team worden die er helemaal voor gaan geeft wel een beetje rust.
    Voel wel heel erg met jullie mee door de verhalen en prachtige foto's en filmpjes.

Liefs van SisSonja
  6. Jacobine Bekkers:
    He Fritzel en Stanzel,
    Wat hebben jullie geweldige dingen gedaan. Zal lastig zijn om af te bouwen waar je zoveel energie in hebt gestoken. Spannend dat de dappere dodo's komen en ook super leuk. Ik wens jullie samen en ook Willemien heel veel plezier. Ga er maar fijn van genieten, jullie hebben het zeker verdiend. Veel lieve groetjes van Jacobine
  7. Cor en Amgalan:
    9 april 2013
    De Lotus Shop en de Bakery worden geheid een succes. Wat maken de kinderen mooie kunststukjes, die gaan straks als warme broodjes over de toonbank. De dappere dodo's zorgen met hun donaties voor een vliegende start. Wij kunnen ons voorstellen dat voor jullie de laatste acht weken enerzijds heel interessant worden en de situatie die nu bereikt is een goed gevoel geven en anderzijds het moeilijk zal zijn om afscheid te nemen. Vooral de foto van Dalai en Fritz is vertederend, maar daarom zo moeilijk om te gaan. En om eerlijk te zijn gaan wij daarna jullie reisverhalen missen. Maar zover is het nog niet, heel veel succes en liefs van Cor en Amy.
  8. Lieke:
    12 april 2013
    Hoi Stanny en Fritz,
    mijn dappere dodo is d'r klaar voor. Vanavond nog wat spullen inpakken en eventueel morgen nog een boodschapje doen ... voor t geval we toch nog iets missen.
    'k Wens jullie veel plezier EN veel sterkte de komende weken. We zien uit naar de vervolgverhalen.
    Groetjes,
    Lieke Titulaer & familie