“Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach!!!”

1 april 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

“Want wie vrolijk danst in de morgen, die lacht de hele dag!” Dit is wat we de kinderen proberen te laten zingen in het Nederlands. Het gaat ze niet slecht af trouwens, maar we zullen het nog regelmatig moeten herhalen. Het is niet zo heel gemakkelijk om Nederlands aan te leren. Hoewel de tongval de kinderen eigenlijk best goed af gaat. Grappig om ze het te horen zingen. (kijk maar naar het filmpje 046. Begin de dag met een dansje.)

We hebben een hele goede week achter de rug. Suugi onze nieuwe Mongoolse collega is een goede nieuwe kracht. Ze ziet veel en het is goed te merken dat ze 6 jaar in Ierland heeft gewoond. We hebben twee goede vrijwilligers uit Amerika. Nathan geeft computer les aan de leerlingen (vijf middagen in de week) en Leanne geeft natuurkunde d.m.v. handvaardigheid lessen (drie middagen in de week). Dit doen ze erg goed. Leuk om te zien. Dan komt er vanaf aankomende week een Fransman (Matthieu) die gaat adviseren over dierenverzorging, omheining hokken e.d. Didi heeft namelijk een ezel geregeld en er komen misschien kippen. Lotus heeft ook twee koeien die naar Gachuurt komen. En dan is er ook nog een nieuwe Mongoolse financieel manager aangenomen. Dat is nog even afwachten hoe dat gaat lopen. Ze verkondigt aan iedereen dat zij de manager is. Maar dat is Bolormaa. Ze heeft veel ideeën en meningen, maar baseert dit op twee dagen hier. Ze heeft lang in Duitsland gewoond en een vrij strikte houding. We zijn benieuwd hoe dit gaat lopen? We blijven hier heel neutraal in en Didi heeft ons gevraagd haar goed te observeren de komende twee weken. Didi zelf is met twee oudere leerlingen (secondary) naar Taiwan. Aruina en Tuvshin zijn dus mee en zullen daar ook gaan dansen. Helemaal super toch dat ze deze kans krijgen. Didi heeft in Taiwan vergaderingen en afspraken met sponsoren.

Stanny heeft heel hard gewerkt aan alle mail die is ontvangen van en verzonden naar vrijwilligers. Het was het werk van Anna, die nu weg is. Ze heeft het niet helder en duidelijk achter gelaten. De puinhoop moet nu geordend worden en overgedragen worden aan Suugi. Het is gelukt! Suugi kan nu aan de slag. Het was een hele kluif die Stanny er even bij kreeg. Maar… Stanny is een doorbijter. Het is klaar voor de vergadering a.s. maandag.

Het Mongoolse weer in het voorjaar is heftig. Gisteren hadden we prachtig weer! Zonnetje en mild in temperatuur. Vanmorgen stonden we op om onze vrije dag in UB door te brengen… ligt er weer volop sneeuw. Werkelijk! Prachtig overigens, maar… wij hadden het voorjaar in ons hoofd. Gelukkig werd het gaande weg de dag lekker zacht weer en eveneens weer volop zon. Heerlijk! Het gevolg was wel dat het één grote drepzooi werd. Onze laarzen zijn kapot onder de zool. Ze zijn gescheurd… dus… je snapt het al… we kregen natte voeten. Maar goed dat we in UB waren! We hebben allebei nieuwe schoenen gekocht. Stevige stappers, handig als we na Mongolië gaan rond trekken. (Ons plan is nu geworden: Sarawak, Sabah (Maleisië) en Brunei. Het eerste plan, Noord en Zuid Korea, laten we maar varen gezien de situatie daar. Het tweede plan, China en Hongkong laten we gaan omdat we niet dat gezeur en geregel van de visa  op ons hals willen nemen hier in Mongolië, dus… zodoende dit derde plan.) Toen we in Gachuurt aankwamen vonden de kinderen mijn schoenen mooi. Maar de schoenen van Stanny… die konden toch echt niet. Veel te mannelijk! Geen meisjes schoenen. Maar ja… het zijn goede stevige loopschoenen. Die hebben we hier nog hard nodig en kunnen we goed gebruiken als we nog een reisje maken na afloop van ons Mongolië avontuur. En ik heb gewoon een stoer wijf! Die gaat echt geen vrouwtje -  vrouwtje schoenen aantrekken. Nou… tot volgende week maar weer! En denk maar iedere ochtend: “Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach. Want wie vrolijk danst in de morgen, die lacht de hele dag!”

(Deze week wat meer filmpjes dan foto’s. Nu gaan wij naar bed, maar morgen ochtend sturen we meer filmpjes,)

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Rob Waals:
    1 april 2013
    Dag Helden,

Wat fijn dat het daar zo goed gaat! Baal niet te veel van het weer, hier is het ook stervens koud...
    Ons optreden op het hiltfestival afgelopen donderdag kwam goed over, dat was te merken aan de donaties! We hebben nog niet geteld, maar alle collectebussen zaten volgens mij helemaal vol!

Ik zelf zit nu boven de €100,- met mijn inzameling, en de grootste sponsoractie moet nog komen. Ik ga dit weekend tijdens de toneelopvoeringen van Jeugd Theater Neerkant chips en wafels verkopen. Ik heb met Frank van Dappere Dodo's afgesproken dat hij mag komen filmen. Ben benieuwd naar de opbrengst.
  2. Karin Snijders:
    2 april 2013
    Hoi Lieverts,
    Veel aan jullie moeten denken dit weekend. We zaten met de vriendengroep namelijk in yurts voor ons jaarlijkse paasweekend. Om het nog echter te maken had de organisatie sneeuw en een nacht temperatuur van -8 geregeld. Stelt natuurlijk niets voor vergeleken bij jullie temperaturen. Veel succes nog de komende tijd.
  3. Wim:
    2 april 2013
    Dag skatjes,
    "Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach ......", hebben we zeer zekers 27/28 maart gedaan! Onze dappere Dodo's stonden te schitteren op het podium! Niet alleen tijdens hun optredens, maar vooral bij de Mongolië-actie! Hun serieuze snoetjes straalden een enorme betrokkenheid uit wat zijn vruchten afwierp in de collectebussen. Ze staan overigens te popelen, kunnen nauwelijks wachten, willen d'r tegenaan.
    Wat fijn dat er nu mensen bij zijn gekomen waar je op kunt bouwen. En Stanske is niet te stuiten, gooit de hele puinhoop om alsof het niets is! Matje, matje. Fritz je bent gezegend met een "stoer wijf", een kraan/dijk van een wijf. (met nei skoen).
    We zijn solidair met jullie: koude stijve bries en vandaag een prachtige, zonovergoten blauwe lucht. (uiteraard ook in andere opzichten solidair).
    Als je de dag wil beginnen met een dansje en een lach, dus extra wilt genieten en lachen, vraag dan of ze BOMBA willen dansen. Uniek door onze Dodo's gebracht met Rob in een veelomvattende outfit als King Africa! Beatles ook weer present en een eigengemaakte mix met veel bravoure gebracht. Met Urbaan aan de knoppen, Quido (en Thijmen) tussen de coulissen, kan je dag niet meer stuk!
    In PEELLAND PERSPECTIEF (lijfblad van Helmond), staat een mooi stuk met foto's van de Dappere Dodo's.
    Geniet en werk nog lekker in de verre verte.
    Knuffel, Jacqueline
  4. Sonja:
    9 april 2013
    Hallo lieverds, wat fijn om je dag te beginnen met een lach en een dansje. Dat geeft zo veel energie en vrolijkheid ook al gaat het dan met een schorre stem en haperende spieren :-))
    Wat fijn die extra hulp en wat een luxe he die nieuwe schoenen. Wat een kei/ dijk van een wijf maar dat gaat goed met elkaar op samen met een dijk/kei van een broer die ik heb :-))
    Liefs van schone zus en knuffffffffffffffffffffffffffffffsssssssssssssssssssssssssss