Een compleet andere week, met een totaal ander gevoel!

24 maart 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Dinsdag hadden we het allebei even helemaal gehad met de leerkrachten in de ochtend. Ze zijn ons aan het dwarsbomen. Niet op het gebied van lesgeven of hoe we omgaan met de kinderen. Nee..... ze gooien het op het poetsen (wat wij altijd doen na schooltijd.) Daarover hebben ze van Didi een opmerking gekregen. Vervolgens pakken ze dat aan om ons in de wielen te rijden en de kinderen te

laten poetsen als ze tussen de middag moeten gaan eten. Dat moet eigenlijk best wel op tijd anders start het middag curriculum te laat. Ze zijn nu een strijd aan het voeren naar ons toe. Heel vervelend, en ook nog ten koste van de kinderen. Ze spelen het uit naar de kinderen. Er wordt door de leerkrachten over ons gepraat en daar worden de kinderen gespannen van. De kinderen zitten echt in een dilemma. Maar ja... zo gaat het hier op het moment met de "dragons" zoals we ze noemen, het is gewoon een kinderachtig spelletje. Een spel waar wij weigeren aan mee te doen.

Tot overmaat van ramp komen er ook nog onverwachts dokters de kinderen testen op TBC (kinderen helemaal van hun à propos) en wordt er een workshop gegeven door een eventuele nieuwe sociaal werker. Dat laatste was echt super beroerd. Die wordt het dus zeker niet. Maar goed… we kwamen na school terug in de guest room en hadden er echt de balen van. We waren moe, hadden er geen zin in en baalden als een stekker. Echter... nadat we in alle huizen waren geweest voor het geven van het busgeld... waren we weer vol energie en vrolijk. De kinderen geven de juiste en goede energie. In ieder huis gebeurde wel iets waar we vrolijk van werden en waardoor we konden genieten van de kinderen. Daar doen we het uiteindelijk ook voor. Dat is wel duidelijk. De dragons laten we voor wat het is. We doen ons gedeelte goed en proberen ons vooral niet mee te laten slepen in hun concurrentie gedrag en de strijd die ze willen voeren. Zeker niet d.m.v. de kinderen! Dat uitspelen willen we niet laten gebeuren. Dus van ons uit geen negatief geluid over de leerkrachten naar de kinderen toe. (We moeten wel eerlijk zijn dat dit zo nu en dan ontzettend moeilijk is, want ze (vooral de drie oudere draken) halen zo nu en dan het bloed onder onze nagels vandaan.)

Donderdag kwam de Coca Cola company met een donatie. Er werd op school ook gefilmd wat natuurlijk voor de PR van Coca Cola (MCS) goed is. Echter er hangt voor Lotus ook een flinke financiële donatie aan vast. De bedoeling is om daar een basketbal veld van te maken op het terrein.

Vrijdag was echt een compleet andere dag dan normaal. Beide hebben we weer eens afzonderlijk van elkaar gewerkt. Iets wat we haast nooit doen hier in Lotus. In de ochtend heb ik de Engelse lessen gedaan (review) en Stanny is begonnen met compleet andere taken. Suugi is onze nieuwe (accurate en goeie) collega van Lotus. Ze werkt op de administratie. Maar zit nu nog in de bibliotheek met haar bureau. Stanny heeft haar geholpen met de dropbox, de e-mails te organiseren en beantwoorden van de vrijwilligers die zich hebben aangemeld. De Engelse collega (Anna) die weg is gegaan heeft een giga zooitje achter  gelaten en mails niet beantwoord of de eventuele vrijwilligers voor het zomerkamp verkeerd geïnformeerd. Dus… die rommel moet recht gezet worden. Echter Stanny had nog hele andere taken tussendoor! Mijn hemel… ze is de hele dag in de weer geweest met die e-mails, met het helpen van Tom in de keuken (Hij heeft nog nooit gekookt en begon met sojabonen en tahoe te werken), de leerkrachten en kinderen van materialen voorzien, de was ophangen van één van de kinderen (al zijn kleren waren ongelofelijk vies en stonken een uur in de wind), de zusters de weg wijzen m.b.t. het checken van de kinderen (er werd op TBC getest), de psychologen een ruimte geven en de kinderen naar hen toesturen (waren van de week ook al geweest voor tests), naar de boiler huis om te controleren wat er toch in vredesnaam aan de hand is (de verwarming doet het al een paar dagen niet goed), de driver activeren om iemand op te halen die nodig is om in de boiler huis te checken. Alles door elkaar en achter elkaar. Dit tot vijf uur aan toe. Intussen was ik met de primary kinderen al in de bibliotheek om een film te kijken (“Whale rider” over een 12 jarig Maori meisje die oude tradities in ere houdt ondanks dat zij een meisje is en geen jongen en tegenwerking heeft van haar opa en de leider van de Maori’s. Een echte aanrader trouwens!) Na de film hebben we de school grondig schoon gemaakt. De toiletten waren echt bar en boos en de klaslokalen wilden we ook eens onder handen nemen, want dat doen de leerkrachten zelf niet. De hal en de bibliotheek doen we elke dag. Zeker op vrijdag weer. Waarom… nou… we dachten dat de lente zijn intrede had gedaan. Alle sneeuw weg. Wel ontzettende koude wind en qua gevoelstemperatuur kouder dan in de winter zelf, maar goed… de lente kondigde zich aan. Mooi niet. Vrijdag heeft het heel de middag gesneeuwd en er ligt weer een dikke pak sneeuw. En dan wordt de hal van de school echt wel vochtig, vies en modderig. Maar goed, dat is ook een deel van ons werk. Het verschuift hier steeds. Het enige constante is het werken met de kinderen op de Lotus school en in Lotus zelf. Vervolgens hebben we steeds andere taken en meer. Terwijl we ook aan het afstoten zijn van taken omdat we moeten gaan afbouwen. Ja… deze week is echt compleet anders. Er gebeurd hier veel. Zeker met de volwassenen die hier werken. Chaos ten top. Dit is het meest lastige stuk van ons vrijwilligers werk hier. Stanny kan haar hoofd goed koel houden. Ze is in Nederland gewend om veel dingen tegelijk en door elkaar te doen. Iets wat ik niet echt goed kan. Nou… die kwaliteit komt haar nu weer goed van pas en het komt voor Lotus ook heel goed uit! Ze is dan helemaal in haar element. In de chaos die de volwassenen veroorzaken (ontslag krijgen, ontslag nemen, nieuwe collega’s, werk weigering, niet na komen van afspraken, diefstal, dronkenschap van werknemers (ja… je leest het goed), onlogische werkwijze enz. enz.) We kunnen er regelmatig met ons verstand niet bij. We zeggen dan tegen elkaar met een vragende blik: “Begrijp jij het begrijp ik het?” Als dit in één organisatie in NL zou gebeuren, nou… dan was het voorpagina nieuws. Dit geeft ons regelmatig een moedeloos gevoel. Waar doen we het voor, waar vechten we voor, waarom werken die volwassenen niet mee. Verdo... (sorry)  Echter sommige dingen zijn in Mongolië blijkbaar normaal en gebruikelijk. Gelukkig geven de kinderen veel energie, gebeuren er veel vrolijke en gelukkige momenten. Daar genieten we dubbel en dwars van. Die koppies van ze, wat ze tegen ons zeggen, hoe goed ze vooruit gaan in hun Engels, hun groei in hun gedrag en houding en het vertrouwen wat we van ze krijgen en wat wij hun kunnen geven.

Twee youtube filmpjes van Lotus die we jullie graag willen laten zien!

-          Een muziek clip met de Lotus Children van een paar jaar geleden. Tuvxhin is de ster in de clip. De Mongoolse zanger is 'Quiza'.

-          Een filmpje door fransen gemaakt in 2010. Het is nog in Yarmak waar Lotus eerst zat, maar het is een heel leuk filmpje om weer een indruk te krijgen.

Probeer het maar op te zoeken via internet!

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Monique:
    24 maart 2013
    Ik heb de filmpjes gezien. Indrukwekkend. Maar ook zie ik dat de kinderen door de jaren heen dus met veel mensen te maken hebben. Diverse volonteers die komen en gaan. Dat maakt het dus lastig voor de kinderen. Want.. de leerkrachten en dus de volwassenen maken het onduidelijk en geven een voorbeeld. Met jullie mogen ze dus echt in hun handen klappen! Wat een leuk lied trouwens van die rapper en kids van Lotus. Kei goed gemaakt en gezongen. Daar wordt je blij van en ontroerd.

Geniet van alles.
    Groetjes Rien, Monique, Pien Bente en Freek.
  2. Carie:
    ha die twee

natuurlijk doe je het voor de kinderen, maar als je de leerkrachten meekrijgt dan zal er meer beklijven en zal jullie werk met meer kans van slagen voortgezet worden...
    tja, misschien daar nog eens aan puzzelen??
    dat de kinderen jullie in je hart hebben gesloten, daar is geen enkele discussie meer over!
    toi toi toi!
    enne, ook wij leven in ijskoud nederland! gevoelstemperatuur min 15, eind maart. er wordt hier ook letterlijk gesnakt naar lente!!!
    hopelijk komen volgende week spannende verhalen over terrasjeweer en ik zweer datjullie dan de fotoos met de korte broeken binnen gaan krijgen! de winterjas gaat in de ban!

groeten carie
  3. Rob Waals:
    Dag helden,

inderdaad siberische kou hier, maar dat zal bij jullie niet veel anders zijn.. We zijn van de week naar de Adventure Store geweest om voorlichting te krijgen over kleding en dergelijke. Verder is alles al geregeld en heb ik m'n koffers al gepakt om te vertrekken, maar helaas..... nog drie weken...
  4. Frank en Martine en Happy:
    24 maart 2013
    hee toppers, wat maken jullie weer ontzettend veel mee! iets waar je hier jaren over doet maken jullie in een paar weken mee.
    heerlijk om dit samen te kunnen delen.
    wie weet maken jullie ook nog een mooie samenvattings film met foto's en dergelijke. we willen jullie er graag mee helpen.

groetjes Frank Martine en een kus van Happy
  5. Sonja:
    26 maart 2013
    Whaauw is weer aardig heftig en ja de dragons :-(( Het punt is helaas dat jullie als vreemdelingen indringen in hun veilig opgebouwde bestaan en om daarin iets te willen veranderen moeten er eeuwenoude tradities worden doorbroken. Dus eigenlijk wel logisch dat ze jullie dwarsliggen. Maar door de kinderen, die nog heel flexibel zijn en willen leren, kunnen die ouwetjes miss. ook veranderen. Hopelijk zijn jullie opvolgens net zo volhardend als jullie en het is in ieder geval heel fijn dat ze met z'n 2-en komen. Jullie hebben elkaars steun hard nodig om op de been te blijven en de kinderen leveren jullie dan de kers op het ijs.

Sterkte met de draken bestrijding en blijf genieten van die kersen op 't ijs. :-) Sonja
  6. Brenda:
    26 maart 2013
    heey stanny en fritz

ik kijk er erg naar uit om bij jullie te komen helpen.
    Maar wat ik nu lees dronke werknemers! het moet niet gekker worden.
    hopelijk merken de kinderen hier niet zo veel van!
    we hebben gezamelijk het filmpje van de fransen gekeken, erg leuk filmpje ik hoop wel dat ze nu op een iets betere plaats zitten.

tot gauw brenda
  7. Cor en Amgalan:
    28 maart 2013
    Weer een bewogen week, lezend valt onze mond wel eens open van verbazing. Soms lijkt het wel een gekkenhuis, voor volwassenen dan. Dat de kinderen jullie op de been houden zegt genoeg. Het zijn niet alleen de Mongoolse volwassenen die er een zooitje van maken. Die Anna moet zich ook schamen. Overigens hebben wij de film 'Whale rider' in onze dvd kast staan, inderdaad een heel mooi verhaal. Jullie passen ook in een film 'the Mongolian orphanage'. Het script zijn jullie al aan het schrijven......

Veel liefs van Cor en Amy
  8. Wim:
    30 maart 2013
    Dag teerbeminde skatjes in die verre verte.
    Het zijn toeren met teuten in Mongolië. Barre feodale tijden die zijn weerga niet kent! Misschien vormen jullie toch een "bedreiging" voor de gevestigde orde. Afschuwelijk demotiverend. Een drakendoder is wellicht een oplossing? Vroeger wisten ze daar wel raad mee.....
    Ontzettend dapper en knap dat jullie overeind blijven en ALLES maar dan ook ALLES trotseren! Inderdaad zijn de kiendjes de spil waar alles omdraait en kan een wèrrum knuistje, een snotbel of een lach alle ellende laten wegsmelten als sneeuw voor de zon....., mits DE LENTE zijn intrede maakt!!!!! Maar toch........
    Doe ze de boks op wannie, zet 'm op.
    Knuffel, Jacqueline
  9. Cilia Schaap:
    3 april 2013
    Knap dat jullie zo sterk blijven , ondanks dat het ook wel eens goed tegen zit. Ik wens jullie veel kracht en liefde voor jullie doel.
    Groetjes Cilia.