OEPS!

29 oktober 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

We hebben in Bangkok de resterende dagen heerlijk genoten van het weer en het eten.  Ondanks dat we er al verschillende keren zijn geweest hebben we toch nog een paar dingen bezocht die we nog niet eerder hebben bekeken. De Hindoeïstisch tempel bijvoorbeeld. Er was een dienst aan de gang dus hebben we van binnen geen foto’s mogen maken. Wel jammer maar het was erg leuk om daar getuige van te kunnen zijn. De muziek, de processie en de rituelen zijn erg interessant. Natuurlijk hebben we de shops rond de Hindoe tempel ook uitvoerig bekeken. We kunnen het niet laten om van die kleine prullaria dingetjes te scoren. Ach ja… ieder zo zijn tic. Het straatbeeld van Bangkok is zo compleet anders als dat van Ulaanbaatar. We hebben daar van zitten genieten! Rustig kijken en genieten van het dagelijks leven wat aan je voorbij trekt. Op tijd lekker iets eten in één van de vele straatstalletjes onderweg. We zijn uiteindelijk ook Little India ingegaan. Dat hadden we al eerder bezocht, maar we wilden voor de Lotus kinderen graag iets meenemen en dachten dat we het daar wel zouden kunnen scoren. En inderdaad… we hebben vervolgens bij een echte Sikh (je weet wel met zo’n prachtige tulband en volle baard) 70 sjaals voor de kinderen van Lotus gekocht. We hebben stevig af moeten dingen om een goede prijs te krijgen (althans Stanny). Het is gelukt! Maar toen… slik… we waren in het bezit van 70 sjaals, hoe nu mee te nemen naar Mongolië en… zou het in totaal niet te zwaar in gewicht zijn? We hebben een extra tas gekocht om het in te pakken en mee te nemen. Gelukkig hadden we maar één rugzak voor in het ruim, dus een tweede stuks bagage konden we meenemen. (Op het vliegveld bleek dat we voor beide bagagestukken nog ver onder de 23 kg zaten die we mochten meenemen.) De Golden Mount hebben we op onze laatste dag bezocht. Het ligt eigenlijk ook midden in het centrum, maar we hebben dat nog nooit bezocht. Het is zeker de moeite waard. Het ligt op een kleine “berg” in de stad en daar bovenop staat dus een pagode, helemaal goudkleurig. Er werd volop geofferd en gebeden. Dat blijft interessant en boeiend om te bekijken. Hoe mensen zich zo over kunnen geven aan hun geloof. We hebben genoten van de dagen in Bangkok, maar we wilden ook gewoon terug naar Mongolië.

In het vorige verslag schreven we: “Nu nog een paar dagen vakantie in Bangkok en dan vol er tegenaan”. Nou… dat klopte zeker. Vol er tegen aan! Na een lange terugreis. (van hotel Bangkok tot in Lotus in Gachuurt zijn we bijna 24 uur onderweg geweest. Maar de ontvangst  was helemaal te gek! De kinderen kwamen op ons afgerend en we kregen volop informatie en allerlei vragen. We kregen van verschillende kinderen de vraag te horen: “Jullie hoeven toch niet meer weg?”  We konden meteen vol aan de bak. Didi was in het gastenverblijf de twee voorraadkasten aan het opruimen. Dus de kamer was één grote puinbak. (Didi kan namelijk niet ordenen en opruimen.) We hebben haar vervolgens geholpen en zijn tot zeker 22.00 uur bezig geweest. Toen stopte het nog niet, want de kinderen bleven ook maar binnen lopen om dingen te vragen, te laten zien e.d. We hadden het wel ingeschat van te voren.

Op donderdag ging het goed op school. De kinderen waren op tijd op school. Echter de week zou anders blijven verlopen omdat er 20 vrijwilligers van de internationale school van Kuala Lumpur waren. Ze kwamen helpen in de keuken, in The Babyhouse en op school. Hierdoor waren de kinderen van school toch wel een beetje van slag. We moesten deze groep extra begeleiden. Het waren jonge gasten van ongeveer 16 jaar. De docenten die bij hen waren deden eigenlijk niets. Zo zal het in april als de Dappere Dodo’s van De Hilt komen zeker niet gaan. Daar zorgen we wel voor.

Maar toen brak het los hoor. We hebben vanaf donderdag middag tot en met zondag eigenlijk alleen geregeld en zijn volop bezig geweest. We zijn verder tot niets gekomen. Op school regelen, de opslag van de kleren onder handen nemen met Didi en de vrijwilligers. Gillende kinderen in bedwang houden en zelf bekomen van de reis. Geen tijd gehad om voor te bereiden, geen tijd gehad om rustig even te zitten, ’s avond eten werd de gehele tijd onderbroken door van alles en nog wat. Vervolgens wordt Stanny op zaterdag ziek, stevige buikgriep. Op zondag krijg ik het en zo zijn we dus van het ene in het andere aan het rollen… en hollen. Maar goed! We zijn nu weer beter, hebben alles onder controle en gaan er dus weer lekker tegenaan. Door de buikgriep heb ik mijn goddelijke lijf weer terug. Mijn ingepakte sixpack is bijna uitgepakt. En mijn vrouw blijft haar lijntje gewoon houden. Zelfs tijdens de buikgriep is haar eeuwige trek niet eens gestild.

Groetjes en zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Cor en Amgalan:
    Beste doorzetters,

Bedankt voor jullie verhalen en de mooie foto's. Door de grote verschillen in klimaat kan je wel eens tegen een griepje oplopen. Gelukkig is jullie herstel vlot gegaan, wellicht onder invloed van een goede weerstand en de noodzaak om weer snel voor de kinderen klaar te staan. Wij hebben intussen op het project gestemd en nu maar hopen dat het genoeg is om een mooi bedrag te winnen. De foto's van augustus houden jullie nog tegoed. Toi, toi, toi

Groetjes van Amy en Cor
  2. Carie:
    ha die twee!
    ook hier hebben we last van temperatuurshock: vorige week erg zonnig met ruim 20 graden, afgelopen weekend vroor het! maar ja, das niks vergeleken met de temperatuurshock die jullie moeten ondergaan!
    En toi toi toi, ik zou jullie eigenlijk ook wel dappere dodo's willen noemen! en dat opruimtalent van jullie, houd ik in mijn achterhoofd!
    Leuk om jullie verhalen te lezen, het brengt een beetje weemoed bij mij te weeg... Maar ik lees ze graag! Dus ga zo door!
  3. Gerard Penninx:
    Beterschap Kanjers.
    Fritz wel opletten dat er niet te veel pondjes van je goddelijke lijf afvalen, anders herkennen de kinderen van de Hilt je straks niet meer als ze bij jullie komen. Big Hug Gerard X
  4. Karin Snijders:
    Hoi Fritz en Stanny,
    Wat leuk om jullie reisverslag weer te lezen. We waren zelf even op vakantie en lagen dus een paar weekjes achter. Meteen maar even gestemd op de Hilt. Ondertussen 592 stemmen, maar dat mogen er natuurlijk nog meer worden.
    Veel succes daar.
    Groetjes Edward en Karin.
  5. Lynsey:
    30 oktober 2012
    Hey goddelijke man...en slanke dame!!
    Wat is het toch elke keer weer leuk jullie verhalen te lezen!
    Diepe respect voor jullie harde werk..t zal niet altijd meevallen in totale chaos. Hier gaat alles zijn gangetje...het is lekker koud aan t worden, heb de auto alweer moeten krabben!

Tot snel weer dikke kus Patrick en Lynsey xxx
  6. Jane:
    Hi Stanny en Fritz,
    Het is inderdaad heel fijn om jullie verhalen te lezen! Het leven daar is zo anders dan hier, en jullie reisverslagen brengen Ulaanbaatar dichterbij... Hoop dat het griepje weg is gebleven.
    Kus van Jane
  7. Jacobine:
    30 oktober 2012
    Ha Fritz en Stanny, Wat een kanjers zijn jullie, denken jullie af en toe ook een beetje aan jezelf, dat is ook nodig! Ik hoor wel dat de turbo er behoorlijk op staat. Leuk om even in Bangkok te zijn, heerlijk. Veel succes met alles! En Fritz, ben benieuwd naar je neuwe sixpacK! dikke kussen, Jacobine
  8. Peggy:
    30 oktober 2012
    ben blij dat je je six pack weer terug hebt.....! we willen wel foto's daarvan zien......
    Jullie zijn 24 uur onderweg geweest, maar hoeveel km is het van Bangkok naar Ulunbataar? Ik kan me daar geen voorstelling van geven. En wat betreft de hel die los brak, echt ongelofelijk wat jullie doen/meemaken etc. Wat moeten die mensen zonder jullie? Echt, RESPECT! Gr Peggy
  9. Cinderella:
    31 oktober 2012
    Hoi Fritz en Stanny,
    Ik heb er even wat tijd voor uitgetrokken om alles te lezen, maar wat hebben jullie al veel heftige situaties meegemaakt zeg! Maar gelukkig blijven jullie alles wel positief inzien, respect daarvoor!
    Vanaf nu blijven we jullie zeker volgen en ik weet zeker dat aan het eind van jullie periode daar alles zeer vlotjes zal verlopen....
    Groet,
    Paul en Cin.
  10. Eline:
    1 november 2012
    Hoi Stanny en Fritz,
    Deze spuit elf heeft jullie blog ook eindelijk gevonden!
    Wat een verhalen en wat een prachtige foto's! Geweldig!

Een hele dikke zoen,

Eline