Wat een goede week. We zijn zo trots op de kinderen!

24 februari 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

De eerste normale week op school met het nieuwe rooster! Bijna althans. Op maandag was het de eerste keer dat de huismoeders lessen gingen draaien in het middag programma. Helaas kon dit op dinsdag en woensdag niet doorgaan omdat de huismoeders een training hadden over kinderpsychologie. Ook niet verkeerd en altijd goed. Maar… de eerste drie dagen verliepen een stuk rustiger op school. In de ochtend werd er door de leerkrachten hard gewerkt in de groepen. Er liepen geen kinderen meer rond in de school. De leerkrachten zijn nu gedwongen om hun tijd goed te besteden voor de lunch. Na de lunch kwamen de kinderen gewoon terug op school. De structuur verliep goed. De kinderen hebben hun huiswerk ook gewoon af. De huismoeders geven de volgende onderwerpen: Mongools schrijven, wiskunde, traditioneel Mongools schrift, Mongools - Engels, handvaardigheid, bakkerij en hygiëne en huiswerkbegeleiding. Op de dinsdag (zonder de huismoeders) hebben we een leuke film gedraaid. Natuurlijk in het Engels, dus dubbel goed voor de kinderen. Op woensdag hebben we een spel/competitie gehouden tussen grade 5, 2 en 1 tegen grade 4 en 3. Het blijft moeilijk voor veel kinderen om tegen hun verlies te kunnen. Terwijl we zowel voor het winnende als het verliezende team exact hetzelfde prijsje hadden. Ja… dit blijft een punt om aan te werken. Het samen spelen en samen werken gaat echter super goed. Het tegen je verlies kunnen is nog een punt van aandacht, we moeten toch nog ergens aan kunnen werken.

Op dinsdagavond hebben we gewacht op een skype telefoontje van Angie en Will. Zij gaan ons misschien opvolgen als we weg gaan uit Mongolië. Helaas is het dinsdag niet gelukt, maar was de herkansing op woensdagavond. Angie en Will hebben een dikke week hier op Lotus salsa les gegeven aan de kinderen van de Lotus school. Ze hebben hier toen de hele tijd gewoond. Ze komen uit Colombia en wonen in de Verenigde Staten. Maar… ze willen in Colombia een weeshuis opzetten. In hun reis door Azië zijn ze allerlei weeshuizen aan het opzoeken. We stelden toen ze weg gingen om na ons in Lotus te komen werken voor een jaar… nu… is het dan zo ver… het skype telefoontje. Helaas… ze gaan het niet doen! Hun budget laat het niet toe. Erg jammer, dat vonden ze zelf ook, maar we begrijpen ze volkomen. Dus nou zijn we overal aan het zoeken naar een geschikt koppel.

De rest van de week ging erg goed op school en in het weeshuis. De kinderen werken hard en werken super goed mee. Ze genieten dat ze nu echte lessen krijgen in de middag. Ze gaan met een heel voldaan gevoel naar hun huis aan het einde van de middag. Afgelopen zaterdag hebben we zowel met de secondary als daarna met de primary kinderen een bijeenkomst gehad. Daaruit kwam dat ze erg tevreden zijn. Alleen… niet over het voedsel. We eten iedere dag hetzelfde. Pasta met aardappels en wortels. Zonder kruiden of wat voor smaak dan ook. Saai en erg ongezond. Dus… hier wordt nu eindelijk hard aan gewerkt. Gelukkig was de manager (Bolormaa) bij deze gesprekken en ziet zij het nut er ook van in. Dus… er wordt nu ook serieus gedacht over vlees bij de maaltijden. Het moet ook echt, want veel kinderen hebben echt te weinig vitamines in hun lijf. Ze zijn te klein, te mager en hebben te weinig rode bloedcellen. Twee oudere meiden hebben zelfs het advies van het ziekenhuis gekregen om vlees te eten. De dokter van Lotus moet morgen op gesprek komen in het ziekenhuis om hierover te praten. Wij zullen dit met Didi bespreken en een beetje te pushen en te overtuigen. Er zit overal verbetering in en wij gaan er weer lekker tegenaan deze week. Op naar de LENTE! Het is hier te merken. Het is te ruiken. De zon schijnt, de sneeuw smelt hierdoor, maar het vriest hier nog overdag -9 en ’s-avonds -25. Het voelt echter al heel lekker.

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Peggy:
    24 februari 2013
    Hoi, dat klinkt allemaal heel goed, fijn voor jullie, dat jullie oneindige inzet en enthousiasme ergens toe leid........!!!
    Ik moet lachen om jullie lente verhaal. Ik zit te mopperen om de sneeuw die vandaag WEER gevallen is. Jullie zijn al blij met min 9 tot min 25 graden!!! En ik zit in een dip bij 0 graden........ Jeetje zeg, dat voeding verhaal. Het klinkt heel logisch wat jullie schrijven maar wij eten en eten hier maar en denken niet na over wel/geen vlees. En dat 'geen' vlees eten invloed heeft op de gezondheid. Hier is een hele rel uitgebroken over paardenvlees wat verwerkt is als zijnde rundervlees in heel veel producten.

Hoeveel weken nog voordat de Hilt komt?

Gr. Peggy
  2. Carie:
    ha die twee,
    Lente??? die laat zich hier nog niet zien na een ijskoude week! tja, het lijkt hier mongolie wel, maar natuurlijk niet heus. wel weer een dagje sneeuwruimen...
    naast al die prachtige verhalen geniet ik ook van alle prachtige fotoos! ga zo door!
    en oei, wat zullen jullie al die scheetjes missen!
    jammer dat jullie opvolgers nog niet bekend zijn, toi toi toi!
    lieve groeten carie
  3. Ria:
    25 februari 2013
    Jullie moeten wel over uithoudingsvermogen - niet fysiek maar mentaal - beschikken om er zo tegenaan te gaan en gewoonten etc. om te buigen naar een nieuwe vorm. Goed eten en goed leren, we nemen het hier als logisch aan, maar dat is niet overal in de wereld het geval en het is mooi als je daaraan, hoe klein de schaal ook is, aan kunt meewerken.
    Groeten uit een besneeuwd Nederland, maar wat hier ligt is peanuts.
    Ria
  4. Jacobine:
    25 februari 2013
    Ha, Ik moet wel lachen om de opmerking dat het al lente lijkt te worden, -9 en -25. Zo koud is het dus!
    Wat doen jullie het goed zeg, petje af. Fijn dat het goed verloopt. Jammer dat jullie opvolging niet gegarandeerd is. Ik kijk elke week uit naar weer een nieuw verhaal. Blijf samen genieten! Groetjes Jacobine
  5. Frank en Martine en Happy:
    25 februari 2013
    elke keer als we dit lezen zijn we weer vol bewondering voor jullie.
    en het klinkt dat jullie deze week een goeie week hebben gehad.
    dat zal jullie goed doen. heel veel succes met het zoeken van nieuwe opvolgers, want het zou toch super zijn als jullie werk door gezet kan worden.

heel veel groetjes en veel succes de komende week
  6. Sonja:
    26 februari 2013
    Yes de lente, daar wachten wij ook op en inderdaad ook hier tussen alle sneeuw en vrieskou door zie ik al de bomen in knop staan en de bolletjes hun weg tussen sneeuw hoopjes zoeken. :-))