Eindelijk de koffer, New Years Party en voorbereiden voor Oud op Nieuw!

31 december 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

We hebben een hele leuke week achter de rug! Er is volop geoefend voor de New Years Party die we op Eerste Kerstdag hadden. Stanny en ik moesten van onze collega’s een Mongools duet zingen. Het was fonetisch opgeschreven voor ons. Ook moest ik nog een duet zingen met de leerkracht van Grade 5. Het gaf bij de kinderen heel wat hilariteit toen we hen het optreden lieten zien in traditioneel kostuum op 25 december. Ze waren ontzettend trots op ons. We hebben ’s-morgens les gegeven en zijn rond half elf naar Ulaanbaatar gegaan. We hebben allereerst geregeld dat we de koffer van Willemien konden ophalen. Dit moest op het vliegveld gebeuren. Ja… hij was gewoon met de eerste vlucht van Turkish Airlines aangekomen. Niets aan de hand. Gelukkig! Ja… want we hadden al van Willemien begrepen dat er cadeautjes in de koffer zaten voor ons! Yes! Leuk, leuk leuk! We hebben in Ulaanbaatar lekker iets gegeten en daarna… op naar het feest. De Happy New Years Party van Lotus. In een hotel aan de andere kant van de stad hadden we de beschikking over een (eet)zaal met muziek en karaoke installatie. De volwassenen van Lotus waren ingedeeld in groepen. (school, guesthouse, housemothers, firemen/cooks and drivers & staff.) Het was een echt eet-, drink-, dans- en zangfeest. Een hele super leuke ervaring om mee te maken hoe dit door Lotus gevierd wordt in Mongolië. Iedereen helemaal opgetut, strak in de make-up en haren gestyled. Zaten Willemien, Stanny en ik in ons gewone kloffie. We hebben onze ogen goed de kost gegeven. De terugrit naar Gachuurt nam even wat tijd in beslag omdat we een uitgebreid rondje hebben gereden om iedereen thuis te brengen. Er werd in het busje flink gezongen en gelachen! We waren om 02.00 uur thuis! De volgende dag (Tweede Kerstdag) was het echter gewoon weer een normale lesdag, want ja… eigenlijk wordt er niet echt iets aan Kerstmis gedaan in Mongolië. De dag na het grandioze feest waren de kinderen nog trotser op ons toen ze hoorden dat we de eerste prijs hadden gewonnen met ons optreden namens de Lotus School op het feest. Prachtig om hun koppies te zien.

Op Tweede Kerstdag hebben we na school (eindelijk) de koffer van Willemien open gemaakt. Nee… Willemien had dat natuurlijk gedaan en de meegebrachte spulletjes en cadeautjes uit Nederland op het bed gelegd onder een groot doek. Feestje!!! Uitpakken, lezen en genieten. Niet alleen van de familie hadden we spulletjes gekregen. Ook van De Hilt hebben we nu dus via Willemien spulletjes gekregen. Het staat, hangt  en ligt in ons gastenverblijf. Heerlijk om je te omringen met foto’s, kaarten en maaksels voor de Kerst.

Het gaat op verschillend vlak steeds beter hier op Lotus. De secondary kinderen brengen helemaal vanuit zichzelf het overgebleven busgeld terug. Iedere avond lopen we de huizen langs om ze goede nacht te wensen. We kijken dan of ze op tijd naar bed gaan en Stanny verdeelt het busgeld aan de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan. Soms hebben we het dus niet gepast… dus dat betekent dat we het teveel de volgende dag terug krijgen. Dat doen ze vanuit zichzelf. In het begin moesten we het vragen, maar daar is intussen een positieve verandering in gekomen.  Op zaterdag checken we de huizen om 12.00 uur of de kinderen het goed gepoetst hebben. Als dat namelijk is gebeurd kunnen ze om 16.00 uur een film kijken in de bibliotheek. Is het niet goed gebeurd of nog niet klaar krijgen ze om 14.00 uur een tweede check. Negen van de tien keer is het dan gelukt en in orde en kunnen ze gezellig komen kijken naar een film.

Op zondag zijn we met z’n drieën (Willemien, Stanny en ik) naar Ulaanbaatar gegaan. Een dagje vrij! Willemien was er wel aan toe, wij ook trouwens. Lekker wat eten in Café Amsterdam en een koffie Latte drinken. Boodschappen doen in de supermarkt en weer lekker iets drinken. Intussen hebben we de tijd genomen om zaken te bespreken m.b.t. het bezoek van de Dappere Dodo’s van De Hilt die in april 2013 naar Mongolië komen. Leuk leuk leuk! We hebben heerlijk gegeten voordat we terug gingen naar Gachuurt. Op de valreep kregen we nog een telefoontje of we kaas voor de pizza wilden kopen in de supermarkt. Anderhalve kilo voor, omgerekend, € 26,00! Ja… echte Maaslander. Erg aan de prijs maar wel lekker. Toen we in Gachuurt uitstapten kregen we nog een keer een telefoontje… of we ook eieren konden kopen. Zogezegd… zogedaan! Eieren voor de taarten voor morgen… OUD EN NIEUW! Terug in ons gastenverblijf hebben we de eerste drie kwartier alleen maar kinderen over de vloer gehad. Even vertellen wat ze hebben gedaan, een aai over de bol en een knuffel halen en gewoon gezellig kletsen. Super leuk! Je krijgt niet de tijd om je tas uit te pakken, maar dat kan daarna dan nog. We hebben met z’n drieën voor Oud en Nieuw de cadeautjes bij elkaar gezocht en ingepakt voor alle kinderen van Lotus. Dus van Gachuurt, Bayanzurkh (dit is een wijk in Ulaanbaatar waar de special needs in een appartement wonen), Yarmak (ook een wijk in UB waar het oude weeshuis staat), Erdenet (de tweede grote stad van Mongolië waar Lotus ook een appartement heeft voor weeskinderen) en voor Enkhzul die in UB op de Balletschool zit. We waren om kwart voor twaalf klaar. Klus geklaard en nu… op voor morgen… de grote dag… OUD OP NIEUW! Met lekker eten, optredens door alle kinderen en een fashion show van eigen gemaakte plastic kleren. We zijn benieuwd. We hebben er nu in ieder geval zin in. We gaan nu naar bed zodat we morgen weer fris en fruitig aan de slag kunnen.

Groetjes en voor morgen…

EEN HELE GOEDE JAARSWISSELING EN EEN JAAR WAARIN VEEL TE GENIETEN VALT VOOR IEDEREEN!

XXXSTANNY&FRITZ&WILLEMIENXXX

1. Ria:
    30 december 2012
    Ik wens jullie heel veel goeds en gezondheid in 2013. Het blijft bijzonder om te lezen hoe jullie daar een deel van je leven doorbrengen. Het klonk mij ver en primitief in de oren. Ver zal wel kloppen, maar het ziet er allemaal veel beter uit dan ik had verwacht. Ben weliswaar drie weken in China en twee weken in Taiwan geweest, maar dat lijkt er misschien niet op.
    Groetjes,
    Ria
  2. Cor en Amgalan:
    30 december 2012
    Weer een heerlijk verhaal over jullie leven daar en hoe jullie genieten van alles wat het leven daar te bieden heeft. Nogmaals de beste wensen en geniet van de jaarwisseling met Willemien, de kinderen en alle Lotus medewerkers.

Groetjes, Cor en Amy
  3. Peggy:
    30 december 2012
    Het klinkt allemaal heel leuk en gezelli!!
    Jullie allen daar een goede en leuke jaarwisseling en een super 2013!!

Ik had jullie al eender een mail verstuurd (nav het vorige reisverhaal) maar dat is niet gelukt.
    Vandaar dat ik nu pas reageer op dat verhaal…
    Wie waren die 2 jongens en waar kwamen ze vandaan en wat kwamen ze bij jullie doen?
    Ik begrijp het niet helemaal….

Gr. Peggy en Annemarie
  4. Sophie:
    31 december 2012
    Wat een leuk verhaaltje weer lieve oom en tante! Klinkt allemaal heel gezellig!

Fijne jaarwisseling alvast, wij denken aan jullie!!
    Dikke zoenen xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Sophie
  5. Karin Snijders:
    31 december 2012
    Een spetterend nieuwjaar toegewenst vanuit een warm Gemert.
    Veel succes in het nieuwe jaar.
    Groetjes Edward en Karin.
  6. Ad-Trees-Sanna-Sem:
    Hee Lieverds

Jullie ook een fijne jaarwisseling en een geweldig mooi begin van 2013.

Lieve groetjes en dikke knuffels van ons

Kussie Kussie
  7. Maria:
    1 januari 2013
    Happy Newyear!!

De allerbeste wensen voor 2013!!XXXX
  8. Bennie bots:
    1 januari 2013
    Hallo aan jullie allemaal hier vanuit Ierland.Zeer intterresant om dit te volgen,zeker omdat wij Willemien goed kennen.Ik vind het zeer dapper wat jullie daar doen en ik ben er zeer in geinterreseerd.Ps. Willemien nog veel plezier en een leuke tijd daar,laat eens wat van je horen.Bennie
  9. Frank en Martine en Happy:
    2 januari 2013
    als eerste natuurlijk de beste wensen dat jullie maar veel mensen gelukkig mogen maken.
    we zijn nu thuis en kunnen nu ook alle foto's bekijken. heerlijk !! wat kun je daar van genieten. waar we vaak gelachen hebben vooral om de alien vergunning maar ook met tranen bij de brief voor fritz zijn verjaardag.
    heerlijk. jullie zijn schitterende mensen.
    we kijken uit naar de volgende verhalen en foto's waar we ontzettend van kunnen genieten

groetjes Frank Martine en een lik van Happy