De draad weer oppakken, maar ook afbouwen naar het afscheid.

6 mei 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Deze week stond in het teken van de draad weer oppakken in het Lotus Children’s Center. In de afgelopen twee weken dat de Dappere Dodo’s van de Hilt in Mongolië waren zijn wij veel minder op het Lotus terrein geweest. We kwamen op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag rond 07.30 vanuit UB aan (stonden om 05.00 uur op) om snel de was te doen en de school te starten. De Engelse lessen gingen gewoon door met iedere keer twee Dappere Dodo’s. De rest van de leerlingen van De Hilt kwamen wat later om aan de Lotus Shop te werken. ’s Middags gingen we iedere keer tussen 15.00 en 16.00 uur terug naar Ulaanbaatar. Op woensdagen en in het weekend waren de culturele uitstapjes. De kinderen van Lotus baalden een beetje, vooral de secondary leerlingen. Ze vonden het maar niets dat we in Ulaanbaatar bleven slapen. Echter de leerlingen van de Lotus school die mee gingen naar UB vonden het echter weer helemaal te gek. Iedereen was enthousiast om in het guest house te slapen en mee te gaan uit eten en natuurlijk, niet te vergeten… de excursies. Ze genoten zichtbaar van de extra aandacht en verzorging die ze kregen. Er werd door de secondary leerlingen regelmatig een sms’je gestuurd en gevraagd wanneer we weer in Gachuurt kwamen slapen. Doordat we zo weinig in Gachuurt waren is er in die periode niet zo heel veel gebeurd en niet goed genoeg gebeurd. Didi benoemde dat omdat ze had gemerkt dat er chaos was in het weeshuis en op school. Nu we er weer zijn ervaart ze meer rust bij de kinderen en is er weer structuur. Ook de huismoeders gaven hetzelfde aan in de huismoeder training.  (Des te meer reden voor ons om erg blij te zijn dat er vervanging komt voor ons. Het is dus nog echt wel nodig om hetgeen wat in gang is gezet te continueren en in te laten slijpen bij iedereen. Zowel voor de kinderen als de volwassenen.) Er zijn trouwens weer nieuwe huismoeders bij gekomen. Ze draaien tijdens de middag op school lessen en het rooster op school is behoorlijk goed. Er heerst weer  rust op school. Wij proberen steeds meer af te bouwen en naar het afscheid toe te werken. Dat valt echter niet mee als je de draad weer moet oppakken en dingen moet regelen en sturen. Maar… we doen ons best.

Afgelopen zondag zijn we niet mee gegaan naar de British school. Dat laten we aan de huismoeders over. In plaats daarvan zijn we naar Narantuul (de zwarte markt) gegaan om inkopen te doen voor de handvaardigheidlessen. Samen met Azaa en Tamir. De boodschappenlijst van de handvaardigheid juffrouw was in het Mongools. Dus wij hadden twee mensen nodig die het kunnen lezen, vertalen en kunnen helpen zoeken op de markt. Azaa (Grade 5) en Tamir (Grade 4) zijn de twee aangewezen leerlingen van Lotus. En trots dat ze waren! Ze namen hun taak enorm serieus en werden alleen maar enthousiaster. Fantastisch om te zien hoe ze ook genoten van een dag mee gaan naar Ulaanbaatar, shoppen, lekker lunchen, ergens wat gaan drinken, helpen bij onze wekelijkse boodschappen en lekker dineren. Het is een genot om te zien hoe ze van iedere seconde en iedere activiteit helemaal glunderend en opgewekt genieten. Je kunt het ook zien op de foto’s en filmpjes die we in de reislogger hebben geplaatst.

We hebben nu de definitieve datum dat we Lotus Children’s Center gedag gaan zeggen. Op zondag 2 juni zijn we de laatste dag in Lotus. We vertrekken op maandag 3 juni naar Seoul – Zuid Korea. Dat was de beste en meest betaalbare stad om naar toe te vliegen. Als we daar zijn zien we weer verder. Onze plannen veranderen steeds. Niet alleen in het Lotus Children’s Center, maar ook daarna moeten we steeds bijstellen. Zeker nu we ook nog de hoge kosten hebben voor die brug bij de tandarts. (die overigens uit Zuid Korea moet komen.) Het was waarschijnlijk al een teken, dat Zuid Korea het land zou gaan worden waar we als eerste naar toe gaan.

Groetjes, knuffels en dikke zoenen,

XXXSTANNY&FRITZXXX

1. Jacobine:
    7 mei 2013
    Wauw Zuid Korea! Ik heb genoten van jullie verhalen. De verhalen over de dappere dodo's ontroerden me zelfs. Vooral dat afscheid. Wat moet dat raar geweest zijn. Vooral daarna de draad weer oppakken, voor de allerlaatste periode. Heftig dat je meteen merkt als jullie er niet zijn in het weeshuis. Vervelend dat het dan allemaal wat minder verloopt. Lastig om dan afscheid te nemen. Wat hebben jullie hard gewerkt, respect voor alles wat jullie daar hebben gedaan! Nog effe. Geniet er nog van de laatste maand. Wat gaat een jaar snel als je even terugkijkt, tot gauw!
    dikke smakkers van Jacobine
  2. Angie & Will:
    8 mei 2013
    Wow! It's nice to read the blog (using google chrome)... We're glad to know the kids get to go to the city sometimes. We were wondering about that... so cool they get to see the "real world". Mixed feelings with the farewell coming. We have BIG shoes to fill!!! Can't wait to see you guys!
  3. Carie:
    9 mei 2013
    ha die twee!!
    nog even en jullie zijn weer in gimmert! het is heerlijk om met jullie de dingen mee te beleven en mee te denken en te fantaseren. wat hebben jullie veel gedaan en wat hebben jullie ervan genoten ondanks alles...
    succes met afscheid en remember
    there is no goodbye, oftewel je kunt altijd nog terug!

lieve groeten carie
  4. Wim:
    9 mei 2013
    Dag skatjes,
    Van alles is er misgegaan met deze computer! Goedbedoelde fratsen in de reislogger zijn verloren gegaan.
    Wat hebben die jong van ons toch een rijke ervaring opgedaan! Confronterend, luxe ontberend, niets is vanzelfsprekend! Lange reistijden over 20 km en wij maar mopperen over het openbaar vervoer/files. Noest en nijver volkje die dappere dodo's! Met precisie en energie hebben ze veel gepresteerd. Dat biedt perspectieven voor de verbouwing van de Hilt.
    Het rugzakje wordt steeds zwaarder, je komt anders terug dan je heen bent gegaan. Prachtige foto's, die beelden draag je mee in je hart.
    Koning en koningin Fritzel ende Stanzel, jullie mogen HEEEEEEEL trots zijn. Uniek wat jullie gerealiseerd hebben! Ook al kan het ietsiepietsie terugzakken, de basis/het fundament ligt er, Angie & Will kunnen deze gouden draad continueren.
    "Partir c'est mourir un peu....."
    Geniet nog maar lekker van die jong daar en alles wat je tegenkomt. Wie weet sla je nog meer bruggen in Zuid-Korea!
    Knuffel, Jacqueline
  5. Sonja:
    10 mei 2013
    Weer helemaal op de hoogte en wat fijn dat je in ieder geval bij de kinderen ziet dat ze al deze nieuwe dingen ook vast willen houden.

Nice to see the writing of Angie and Will. Hope we can follow your time in Lotus en wish you 2 also good luck and a lot off fun.

Afscheid en verwelkoming liggen hier naast elkaar. Voor beide sterkte gewenst.