De eerste week in Ulaanbaatar/Gachuurt in Mongolië

28 augustus 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

Op dinsdag 21 augustus kwamen voor de geplande tijd in de rij van de douane op het vliegveld van Ulaanbaatar. Niet al onze bagage kwam van de lopende band. Slechts één stuk kregen we uit het vliegtuig. De rest, bleek toen we het na gingen vragen, nog in Moskou. We moesten een formulier invullen en kregen een papiertje mee en de mededeling dat we op woensdag vanaf 10.00 uur konden bellen naar het nummer op het papier om navraag te doen over onze andere twee bagagestukken.

We stonden vervolgens om 06.00 uur buiten, bij -1, in Ulaanbaatar bij het vliegveld. We zouden opgehaald worden maar dat liep toch weer net iets anders als afgesproken. Geen punt, gewoon zelf een taxi regelen dan maar. Binnen no time stonden we in het Lotus Guest House. Het was er erg druk met toeristen. Logisch... het is nu de beste tijd voor de toeristen hier in Mongolië. We kregen slaapplek in een dormitory van 8 personen voor één nacht. De twin-room in Lotus Guest House 2 zou de dag erna vrij komen voor ons.

We zijn eigenlijk meteen naar het appartement van Didi Kalika (directrice van Lotus Children's Center) gelopen. We namen de tijd niet om te wachten. We troffen haar gelukkig thuis. Meteen volop actie, want we zijn meegegaan naar Gachuurt (waar het weeshuis is) en door naar het zomerkamp waar de kinderen zijn. Frank en Martine (uit Vlijmen) met hun hond Happy zijn meegegaan. Zij zijn met hun busje vanuit Nederland via Finland helemaal over land naar Ulaanbaatar gereden.

Het zomerkamp ligt achter Gachuurt (ten oosten) midden tussen de bergen en langs een rivier. Een werkelijk prachtige plek. Volop natuur, ruimte en schone lucht. Het was helemaal te gek om de kinderen weer terug te zien. We hebben er heerlijk gegeten en voordat we het in de gaten hadden was het al behoorlijk laat en kregen we een dip. Niet gek natuurlijk... we hebben er net een reis opzitten met een tijdsverschil van 6 uur eerder. Tegen 21.30 uur kwamen we terug in UB (=Ulaanbaatar) en zijn helemaal doodmoe naar bed gegaan. (Een vreselijk slechte nacht gehad overigens in die dormitory).

Dinsdagochtend waren we vroeg wakker en hebben meteen een mongools telefoonnummer geregeld en bij de bank een mongoolse bankrekening zodat we hier geld kunnen pinnen en vanuit Nederland via internet geld op kunnen storten. Om 10.00 uur konden we de twee ontbrekende bagagestukken bij Aeroflot in de stad ophalen. Terug gekomen in het Lotus Guest House konden we meteen uitchecken en verhuizen naar Lotus Guest House 2. Daar hebben we meteen alles gepoetst. De slaapkamer, badkamer, wc's, woonkamer, en keuken. Tja... that's us!

Later op de middag hebben we met Amy (Amgalan) en Cor afgesproken. Amy is een mongoolse die met Cor is getrouwd en in Bakel woont. Werkelijk dat is fantastisch om mensen te ontmoeten uit Nederland. Amy helemaal blij en vrolijk omdat ze na vier jaar weer in Mongolië is bij haar familie en vrienden. Tijdens het avondeten met hen konden wij onze ogen niet echt meer goed open houden. Stanny maakte haar ogen juist heel groot terwijl Fritz zijn ogen dicht liet vallen. We waren beide echt helemaal gevloerd. Amy en Cor snapten het gelukkig helemaal.

Donderdag hebben we het toch maar even iets rustiger aan gedaan. Lekker alles op ons gemak. Eigenlijk niet helemaal ons ding, maar het was wel fijn. Lekker wat rommelen in ons eigen Guest House en door de stad lopen. De dag erna konden we onze eigen Mongoolse bankpas ophalen. En de belangrijke activiteit van de dag: de finish van de Mongol Rally. Omdat een gedeelte van de opbrengst als donatie naar het Lotus Children's Center gaat gingen de kinderen optreden. Nou die gasten die de rit hebben gemaakt van Engeland naar Mongolië hebben heel wat meegemaakt. Dat was ook aan de auto's af te zien. Fantastisch! De kinderen leken helemaal niet zenuwachtig te zijn en lieten spetterende dans- en zangoptredens zien. Amy en Cor waren er ook bij en die hadden, heel slim van Amy, mongoolse boeken gekocht. Dat hebben ze natuurlijk ook gewoon nodig op de school en het weeshuis.

De rest van de week zijn we naar Gachuurt gegaan. Samen met Anne (langdurige vrijwilligster Lotus) en Thomas (vrijwilliger) zijn we zaterdag gestart met het opruimen van de spullen die allemaal zijn gedoneerd. Kleding (sport-, zomer- en winterspullen), schoenen, allerlei knutselmateriaal, schoolspullen, speelgoed en boeken. Tjemig... wat een grote hoeveelheid. Allemaal afgelopen zomer en n.a.v. de Mongol Rally gekregen. We hebben het eerst grof weg gesorteert en op zondag samen met Thomas alleen de schoenen en kleding sorteren op maat, jaargetijde enz. enz. Op dinsdag hebben wij het met de kinderen die al terug zijn van het zomerkamp allemaal naar de opslag gebracht. We hebben wat kilometers gelopen op die dag. Dat kwam omdat de auto het begaf. Gelukkig kwamen er Mongol Rally deelnemers langs bij het Lotus Children's Center. En ja... daar zitten natuurlijk handige boys bij die zo'n busje wel kunnen repareren. Gelukkig, anders hadden we het niet in één dag kunnen stallen.

Een te gekke eerste week! We hebben er geen spijt van dat we hieraan zijn begonnen. Meteen volop actie en aan de slag, heerlijk. En de kinderen... wat een scheetjes zijn het toch. Sommige zijn echt opvallend gegroeid en veranderd. Logisch, we hebben ze voor het laatst gezien in de meivakantie van 2011, een dik jaar geleden. Dan gebeurd er natuurlijk nogal wat.

1. Sophie:
    28 augustus 2012
    Leuk verslagje, ik ga jullie volgen!! Heel veel plezier daar :) xxxxxxxx Sophie
  2. Sonja:
    28 augustus 2012
    Ha Stanny en Fritz, heel leuk om jullie via deze blog te volgen. Voor jullie ook wat rustiger, niet alle tich x typen of kopieren maar gewoon 1x en hupla, klaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar. Doei doei Sonja
  3. Willemien van Hout:
    30 augustus 2012
    We kunnen niet wachten om ook naar Mongolie te komen. Ik had niet anders verwacht dan dat jullie het meteen naar jullie zin zouden hebben. We houden jullie via De Hilt weblog op de hoogte van onze voorbereidingen. Groetjes Willemien
  4. Peggy:
    2 september 2012
    Ha Stanny en Fritz,

Dit is leuk, een blog van jullie volgen! Heel veel succes en plezier, het eerste verhaal klinkt goed. Dus dat komt goed!!
  5. Dappere Dodo's:
    4 september 2012
    Vanaf nu volgen ook wij jullie.
    HAVE FUN.
  6. Franca en Edu:
    4 september 2012
    Lieve schatten, wat leuk, en wat echt jullie. Super wat jullie daar doen. Geniet van elke dag in het mooie Mongolie.
    Liefs Franca xxx
  7. Natalie van riet:
    20 september 2012
    Kan ik jullie mailen op t zelfde adres of moet ik n ander adres gebruiken.?