De tweede week in Ulaanbaatar/Gachuurt in Mongolië

6 september 2012 - Ulaanbaatar, Mongolië

Het is niet mogelijk geweest om eerder iets te plaatsen. Helaas! Maar ja… het is niet anders. De internetverbinding in het Lotus Guesthouse 2 werkt niet goed. Dus dit keer een wat langer verslag van de afgelopen dagen.

Woensdag 29 augustus hebben we in Gachuurt het lokaal waar we gebruik van gaan maken gepoetst, opgeruimd en opnieuw ingedeeld/ingericht. Eric en Ilona (twee deelnemers van de Mongol Rally uit NL, met hun SMART) kwamen ’s middags langs. Ze hebben filmopnames gemaakt voor L1 (Limburgse televisie zender) Dit wordt ergens in december van dit jaar uitgezonden op L1. Als het lukt zullen we proberen jullie op tijd te tippen. Er zit namelijk een stuk in hun verslag wat gaat over het Lotus Children’s Center en jawel… Stanny en Fritz worden dus geïnterviewd. Later op de middag zijn we naar het zomerkamp gegaan. Er moest geholpen worden om de yurts af te breken omdat het kamp werd afgesloten. De kinderen komen terug naar het weeshuis.  Super om te zien hoe de kinderen hebben genoten van het zomerkamp.

’s Avonds hebben we met Amy en Cor en een aantal familieleden van Amy heerlijk gegeten bij Modern Mongol. Dit was n.a.v. hun vertrek terug naar Nederland. Het was erg gezellig en we hebben er heerlijk gegeten.

We hebben ons lokaaltje, want ja… zo noemen we het maar helemaal klaar gekregen op donderdag. Het is nu niet alleen een bibliotheek, maar ook een muziek-, drama-, spel- en danslokaal geworden. Er ging heel wat werk zitten in het stofzuigen van de vloerbedekking. Tjemig… we wisten dat het in Mongolië stoffig was, maar er kwam geen einde aan de stof die uit het tapijt kwam. We hebben de filter wel vier tot vijf keer helemaal moeten schoonmaken. Stoffig is het hier dus enorm! Je ziet het ’s-morgensvroeg goed als de straatvegers bezig zijn. De zon die opkomt en dus nog laag staat geeft het opwaaiende stof extra licht. Je merkt het ook aan de spullen in je huisje. Binnen een dag ligt er stof. Een dun laagje zand bedekt alles een beetje.

Op vrijdag hebben we als laatste de Engelse boeken geordend! De Engelse boeken die we in A’dam hebben gekocht van gedoneerd geld hebben we een plaatsje gegeven bij de rest. Vervolgens de school een poetsbeurt gegeven zodat we op maandag 3 september schoon kunnen beginnen. Nou… het was geen overbodige luxe. Zeker de wc’s! Oeps! We hebben ook nog wat tafels van een nieuwe laklaag voorzien en verschillende dingen opgehangen voor onze Mongoolse collega’s. Terug in UB hebben we de losse euro’s op onze Mongoolse rekening gestort.

In het weekend hebben we het eigenlijk een beetje rustig aan gedaan. Op zaterdag natuurlijk eerst het guesthouse gepoetst. Wij weer. Er zijn wel twee andere gasten (vrijwilligers van Lotus die mee hebben gedaan tijdens het zomerkamp), maar wij willen het lekker schoon hebben. Geen punt… met z’n tweeën heb je het zo gedaan. Natuurlijk hebben we boodschappen gedaan, ja ook dat gaat gewoon door. Voor in Gachuurt hebben we warme pantoffels gekocht (geen schoenen in het lokaal i.v.m. het tapijt) en pantoffels voor ons zelf thuis. Lekker shoppen in Ulaanbaatar. Omdat internet in het guesthouse niet werkt hebben we in Café Amsterdam van WIFI gebruik gemaakt. We moesten picto’s voor school hebben. Thuis lekker relaxed zitten voorbereiden voor de eerste schoolweek.